פרק רביעי קהילות הנוצרים בעיר

עמוד:125

באנטיוכיה . אגדת נינו ( Nino ) הקדושה , המופיעה לראשונה בשנת , 973 תיארה כיצד קיבלה נינו על עצמה את המשימה לנצר את הגיאורגים כאשר שהתה בירושלים ונפגשה שם עם הלנה , אמו של קונסטנטינוס . אגדה זו העניקה ביטוי פסודו היסטורי לתפיסה שירושלים היא עריסת הנצרות הגיאורגית . הקהילות הפורשות בשולי הקהילה היוונית אורתודוכסית התקיימו תחת הכיבוש המוסלמי הקהילות המונופיסיטיות והקהילה הנסטוריאנית . עד לכיבוש שררו בין קהילות אלה יחסי איבה ומתיחות , והכנסייה האימפריאלית נקטה צעדי דיכוי כלפי הכנסיות הפורשות , אולם הכיבוש המוסלמי חייב את הקהילות לעצב את היחסים ביניהן באורח שונה . הקהילות השונות לא ויתרו על מאפייניהן התיאולוגיים והלשוניים תרבותיים , אך אף לא אחת מהן יכולה היתה להפעיל אמצעי דיכוי וכפייה נגד הקהילות האחרות באמצעות הרשויות החילוניות . זאת ועוד : שותפות גורל יצרה קשרים בין הקהילות הנוצריות שהיו תחת שלטון מוסלמי , ומציאותם של נוצרים בני כנסיות שונות במישרות שלטון ומנהל אפשרה להם לעתים להועיל לנוצרים בני הכנסיות האחרות או להזיק להם . כתוצאה מגורמים אלה שרר בדרך כלל מצב של סובלנות הדדית בין הקהילות השונות בירושלים . הקהילה היוונית אורתודוכםית היתה הגדולה ביותר , החשובה ורבת ההשפעה מכולם , אולם אף היא נזקקה לסיוע כלכלי מתמיד ומקיף מכל רחבי העולם הנוצרי . לכן קידמה קהילה זו בברכה צליינים שהגיעו לירושלים מכל עבר , ונעזרה במאגיסטראטים קופטים , יעקוביטים ונסטוריאנים . הנסטוריאנים הקהילה הנסטויריאנית השתייכה לכנסייה הפורשת הוותיקה ביותר . כנסייה זו החלה לגבש ארגון עצמי כבר לאחר ועידת אפסו ס בשנת , 431 ונתבססה בעיקר בפרס ובמיסופוטאמיה . המחלוקת העיקרית בינה לבין הכנסייה האורתודוכסית היתה על הדוקטרינה הנסטוריאנית , הקובעת קיום שני טבעים נפרדים זה מזה בישו , האחד אנושי והשני אלוהי . המחקר הארכיאולוגי העלה אפשרות , שקהילת נזירים נסטוריאנים ישבה בגבעון במאות הה - ' הו 123 , ' וייתכן שמנזר נסטוריאני קיים היה על הר הזיתים עד לשנת . 739 מכל מקום , ודאי שהצליינים הנסטוריאנים הרבים , אשר עשו דרכם אל נזירי המדבר המצרי בסקןטה , ( Sceta ) עלו בדרכם לירושלים , שנודעה לה חשיבות רוחנית עליונה בעיניהם . כמה מאישיה הבולטים של הכנסייה הנסטוריאנית במאה הד עלו לרגל לירושלים , 121 ראה דיון בשאלה זו ודוגמאות נוספות לזיקת הגיאורגים אל ירושלים ( כגון בנושא שמן המשחה , הזכרת שמו של פאטריארך ירושלים בליטורגיה הגיאורגית ) אצל : Entwicklung der kirchlichen Autokephalie Georg- idem , 'Die Entstehung und Anal . Boll ., L ( 1932 ) , p . 50 Georgie d ' apres les sources hagiographiques ' , P . Peeters , 'Les de'buts du christianisme en 122 iens ' , Kyrios , V ( 1940-1941 ) , pp . 177-193 D . C . Baramki and s . H . stephan , The Nestonan 124 ( Gibeon )' , Liber Annuus , xxv ( 1975 ) , pp . 54-72 B . Bagatti , 'L'Edificio ecciesiastico di El-Gib 123 O . Meinardus , 'A Note on the Nestorians in 125 QDAP , IV ( 1935 ) , p . 84 Hermitage between Jericho and the Jordan' , . 129 Jerusalem ' , Oriens Christianus , LI ( 1967 ) , pp . 123- נזירים נסטת יאנים שהגיעו מחק y ! nb ישראל בנו מנזר בעמק הירדן ליד יריחו במאה הט ; ' ראה לעיל , הערה . 124

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר