פרק שני המערך הפיסי

עמוד:70

כנסייה המוזכרת אף היא בתיאורי עולי הרגל ובמקורות האחרים היא כנסיית ציון על הר ציון . מן המקורות מסתבר , שכנסייה ציון על מבניה השונים , כמו הדיאקוניקוף שמצפון לה , התקיימה במתכונתה הביזאנטית במשך כל התקופה המוסלמית הקדומה . זאת , על אף חורבנה בזמן הכיבוש הפרסי , שהרי שוקמה מייד לאחריו , בידי מוךסטוס . עם הכיבוש הערבי מסופר שהח'ליפה עמר חיפש את מקום 'מסגדו של דויד , ' והוא הובא אל כנסיית ציון על ידי הפאטריארך . בתקופה ההיא הראו את קבר דויד בכנסיית גת שמנים ולא בכנסיית ציון . מן החפירות הארכיאולוגיות שבוצעו בשטח לפני הקמת כנסיית ה'דוךמיטיו' ( EcciesiaDormitionis ) בשנת 1899 עולה , שכנסיית ציון עמדה בסמוך ל'קבר דויד' ולכנסיית ה'דורמיטיר בהר ציון דהיום . מבנה הדיאקוניקון נחשב כמבנה נפרד או כק ? לה בסיטרא השמאלית של הבאסיליקה של ציון . הפךטוריום הוא המקום השלישי המוזכר ברשימת ה'קוממוךטוךיום' — ( Commemoratorium ) רשימת המבנים שהוכנה בשביל קרל הגדול בשנת . 808 מקום זה מוזכר במקורות כביתו של פילטוס , זיהוי שהיה מקובל כבר בתקופה הביזאנטית . באשר למקומה של כנסייה זו הוצע לקבעה באיזור קשת וילסון . לנו נראה , שמקומה היה מצפון לקשת וילסון , במקום שהוקמה בתקופה הצלבנית כנסיית אגידיוס הקדוש . ( S . Aegidius ) לכנסייה הצלבנית היתה צורת צלב ובמרכזה , כך ניתן להניח , היה כסאו של פילטוס בשעת המשפט , או מקום עמידתו של ישו בשעת משפטו . . Wilkinson , pp . 171-172 ראה גם : vin ( 1926 ) , pp . 321-344 'Die Hagia Sion' , Benediktinische Monatsschrift , C . Panfocder , ( לתקופתנו ראה שם , עמ' ? JN , pp . 421-481 ; ( 337-333 וכן אצל צפריר , ציון , עמ' , 181-179 עמ' , 197-182 ובמקומות שונים שם . חדר המשמש את אנשי הכמורה לאחסון חפצי הפולחן , המנחות ובגדי הכהונה . לעתים נבנה בצמוד לכנסייה כמבנה נפרד ולעתים בצמוד לאפסיס המרכזי , בדרומו ( לעומת הפרוטסיס — חדר לחם הקודש , שהיה מצפון . ( 141 . ק . Le strange , המקורות לכך , סיוטי ומגייר אלדין , הם בני התקופה הממלוכית . שם , עמ' , 203 אך ראה הערת , Wilkinson עמ' , 158 החושב שמסעודי , המציין את קברו של דויד בגת שמנים , מבלבל כאן את קבר מרים עם קברו של דויד . נדמה לנו שזהו המקור היחיד המזכיר את קבר דויד כאן . כמו כן ראה גם : , Milik , Notes , p . 550 בו מסוכמים הנתונים הנוצריים בליטורגיה , והממצא הארכיאולוגי , אך כלל לא מוזכרת שם 'פרשת קבר דויד . ' לפרשה זו של קבר דויד ראה ח"ז הירשברג , ' קבר דוד ושלמה במסורת המוסלמית , ' ארץ ישראל , ג ( תשי"ד , ( עמ' , 220-213 ובייחוד עמ' 213 והסיכום בעמ' . 220 העובדה שהמקור המוסלמי ( אלמסעודי ) מזכיר את קבר דויד בגת שמנים אחרי שהוא מזכיר את כנסיית הר ציון , אינה מקרית , לדעתנו . נראה שהבלבול נובע מתחביר שגוי ולא ממהות שונה . 286 הצעותיו של ונסן ביחס למיקום הכנסייה נראות בתוכניתו JN , pi . XLIX ^ וזאת על סמך הממצאים הארכיטקטוניים בחפירה , המסוכמים שם וזז XL VIII Milik , Notes , p . 361 287 וראה לעניין זה : Topographie , pp . 143 , n . 3 ; 144 Milik , הסתירה בין הקביעה , שהמקום בו נשמרה גופתו של סטפנוס היה חלק מן הכנסייה , לבין האמור לעיל , לפיו היה הדיאקוניקון מבנה נפרד , נובעת מחוסר הבהירות של המקורות בעניין זה , וראה הצעת סיכום אצל צפריר , ציון , עמ' . 324 . Tobler-Molinier , p . 301 288 לדיון בו ראה : Notes , pp . 362-363 ; Wilkinson , p . 168 Milik , 289 ראה למשל תיאורו של קאודוסיוס אצל , p . 66 Wilkinson , וכן אצל אנטונינוס , שם , עמ' . 84 291 Milik , Topographie , pp . 151-152 290 אנו מקווים לטפל בזיהוי זה בעתיד . על כל פנים , את תוכנית הכנסייה הצלבנית ניתן לראות אצל י' האזרחי ( עורך , ( פרק חדש בתולדות הכותל המערבי תשכ"ז-תשל"ב , ירושלים תשל"ג , עמ' 48 ( המדובר ב'אולמות הכותל . ( ' אפשרי הדבר , שגם כנסייה שקדמה לכנסייה הצלבנית היתה בצורת צלב , בדומה לכנסייה שהיתה מעל באר יעקב שליד שכם .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר