פרק שני המערך הפיסי

עמוד:48

מהמעון הטהור הוצאה הפקודה הנאצלת לשימור ולשיקום מסגד זה ושלא יאופשר , בשל סיבה כלשהי , ללא מוסלמי להיכנס , אף לא במטרת ... או בשל כל סיבה אחרת ... יש להיזהר ולקיים צו זה שכן הוא נשמר בהשגחתו [ של הבונה . [ קלרמו ךגנו תארך את הכתובת לשנת 970 בערך . 130 אבל איתר את מקום המסגד במקום שלא יפריע לפולחן הנוצרי , שכן היו אירועים שחייבו להיכנס לכנסייה ממזרח , למשל יום ראשון של התמרים . המסגד הזה נתקיים ככל הנראה עד תקופת הצלבנים בלבד . בדרך כלל מקובל היום , שמסגד עמר שמדרום לכנסיית הקבר הקדוש הוא המסגד האמור , אלא שלדעת קלרמוךגנו זהו מבנה מאוחר הרבה יותר , מתקופת הממלוכים . הוא נקרא זאוית אלדךכאה והוקם בסמוך לבית החולים של צלאח אלדין ( בימארסתאן " . ( איזור רובע המוריסתאן במאה הי"א היה רובע המוריסתאן חלק מהרובע הנוצרי , אך יש לנו ידיעות עליו ככר במאה הח . ' החל מאמצע מאה זו החלו הנוצרים בירושלים לחפש לעצמם חסות של מושל נוצרי מאירופה , כנגד תקנות ולחצים של השליטים המקומיים . בשנת 799 אף יצאה משלחת מטעם פאטריארך ירושלים אל בירתו של קןרל הגדול , אקס לה שפל ; Aix-1 a-Chape 11 e ) אאכן , ( ובידה ברכות ומתנות בעבורו . בתגובה לכך יצאה משלחת מרומא לירושלים , ובשובה ב 23 לדצמבר שנת , 800 עם כמה אנשי כמורה 130 ראה במחקרים הנזכרים בהערה , 124 במקומות שונים . וכן ח"ז הירשברג , 'עניני הר הזיתים בתקופת הגאונים , ' ידיעות החברה העברית לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה , יג ( תש"ז , ( בייחוד עמי , 164-162 אלא שתרגומו אינו מדויק והאינטרפרטאציה של מוצא הכתובת ופירושה קשה ביותר . יי 11 , JN , p . 931 , /? . 2 ראה בהט , עמי , 218 תיאורו של מג'יר אלדין . הכתובת הפאטמית שאסרה על לא מוסלמים להיכנס למסגד שהוקם במקום תפילתו של הח'ליפה עמר בכנסיית הקבר

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר