פרק שני המערך הפיסי

עמוד:38

וכך נותר השער הכפול ללא אפשרות להיכנס דרכו . אף הוא סבור , שלתקופה המוסלמית הקדומה יש לשייך את המשכתן של הכיפות הדרומיות של השער הכפול דרומה . אל חומת הר הבית . אם אכן קרה הדבר במאה הי"א , האם יש בכך רמז לתקופת ארגונה מחדש של חומת העיר הדרומית ? יחיא בן סעיד מאנטיוכיה 47 מספר , שבשנת 1034 החל טאהר ( בנו של חאכם ) הח'ליפה הפאטמי , לשקם את חומות ירושלים , לאחר ששיקם את חומות רמלה . האחראים לביצוע העבודה הרסו כנסיות שנותרו מחוץ לעיר והשתמשו באבניהן לתיקון החומה . כך נהרסה לדבריו כנסיית ציון ( י . ( ונסךאבל מציינים , שפירוק הכנסיות הוא הסיבה להעלמותן של כנסיות ביזאנטיות רבות , או לפחות זו הסיבה שהשטח שמחוץ לחומה נותר פנוי לקראת מבצעי הבנייה הגדולים שנעשו בתקופת הצלבנים . גם על הנוצרים הוטל חלק . בבניית החומות הללו , ובשנת 1047 מתארן נאצר ח'סרו כבנויות היטב . הואיל והנוצרים התקשו במימון חלקם בבניית החומה , פנו בצר להם לקונסטנטינוס מונומכוס , הקיסר הביזאנטי , והלה הסכים לעזור להם , בכך שתרם למטרה זו את הכנסותיו מקפריסין ( ראה לעיל , עמ' . ( 28 הקיסר דרש , כתמורה לסיוע בבנייה , שהנוצרים יגורו בתחום האיזור שאותו ביצרו , וכך , תוך הסכם עם קאהיר , הושלמו החומות בשנת . 1063 הנוצרים שיקמו את החומות משער יפו ועד שער שכם דהיום , וכך נוצר רובע הפאטריארך , שבו מתגוררים עד היום הנוצרים , ובמצור של חודש יוני 1073 אף התבצרו בו . השערים בשאלת תוואי החומות בתקופה הנידונה , באופן כללי , ישנה תמימות דעים , על אף כל הבעיות הכרוכות בכך . דבר זה מאפשר את זיהויים של כמה משערי העיר . שער יפו של ימינו נקרא במקורות התקופה 'באב מחךאב דאוד' ( כך אצל מקדסי , ( ושם זה קשור במצודת העיר ( מגדל דויד ) הסמוכה , שנקראה 'מחךאב דאוד . ' כך נקרא השער בשם שער דויד אצל ארקולפוס , ( Arcuifus ) ובשם זה הוא נקרא אף בתקופה הצלבנית ( דרך משל אצל דניאל הרוסי , שביקר בירושלים כמה שנים לאחר הכיבוש . ( השער השני שזוהה בבירור הוא שער שכם . הוא מוזכר כ'שער העמוד' ( באב אלעמוד ) אצל מקךסי . ויליבלד 2 אינו מציין את שם השער , ומסביר שליד השער היה עמוד ועליו צלב , שנועד לציין את זכר ניסיון היהודים לגנוב את גופתה של מרים בשעת הלווייתה . משום מה קורא אךךיסי ( הגיאוגראף מן התקופה הצלבנית : ( 1154 לשער זה בשם 'שער עמוד העורב' ( באב עמוד אלעראב . ( 46 שם , עמ' 47 . 61 מסופר ב JN , p . 942 וכן ראה אצל ויליאם מצור , v 11 : 23 WT 48 נאצר ח'סרו , עמ' . 67 JN , p . 943 49 וכן גויטיין , עמ' The ; 20 ; institutions , Oxford 1980 , pp . 296-314 Patriarch ' s Lordshi p in Jerusalem ' , in Crusader j . Prawer , וראה גם י' פראוור ( לעיל הע' , ( 9 עמ' . 312 50 אצל אצטח'רי . ראה ; Le Strange , p . 213 Tobler-Molinier , p . 265 51 52 שם , שם . הזכרת העמוד בין הר ציון ועמק יהושפט מעלה את האפשרות שמדובר בעמוד ליד שער ציון . אמנם , פירוש הדבר הוא שויליבלד הוא היחיד המזכיר עמוד ליד שער ציון , ואולי בלבל ויליבלד בין שני השערים כשהכתיב את תיאורו על ירושלים . יש לזכור שהבעיה בתיאורו את ירושלים היא כנסיית ציון שבתוך העיר . לפיכך יכולה הלשון 'יש עמוד בשער העיר' להתייחס דווקא לשער שכם . Le Strange , p . 214 "

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר