|
עמוד:247
כל אלה הכשירו את הלבבות והגדילו את הציפיות לקראת הגאולה , במיוחד לאחר המלחמה בין הנוצרים לבין המוסלמים על ירושלים . אין זה מקרה , שגם בעלי הלכה , כולל ראצירנאליסט מובהק כרמב"ם , לא יכולים היו לכבוש רצונם ולהימנע מעיסוק בחישוב הקץ . קשה להניח , כי המקום החשוב שתפסה ירושלים במשנתם של הוגי דעות נוצריים ומוסלמיים ובלבם של המוני מאמינים כקרב שתי דתות אלה , כפי שבאו לידי ביטוי הן ביצירות שבכתב והן בעליות לרגל , לא השאירו רושם עז בלבם של היהודים בארצות האסלאם ובאירופה הנוצרית . הציפייה לגאולה בציון עולה גם מהיקפן העממי הנרחב של כמה מן התנועות המשיחיות היהודיות שצמחו באותם ימים . 45 אמנם לא הגיעו לידינו מקורות ראשוניים על נושאי דגלן של תנועות אלה , אך סביר להניח , כי ירושלים מילאה מקום מרכזי בהגיגיהם ובתעמולתם , וכי גם לחזיונות האפו קאליפטיים הנזכרים , המדברים על הגאולה בירושלים , היתה השפעה עליהם . סיוע לכך מצוי גם בממצאים שונים מן הגניזה הקאהירית : ברכות לישועה ולגאולה בירושלים , המצויות הן באיגרות של ידידות ורעות והן באיגרות של סוחרים , ברכות לחגים ולשמחות משפחתיות , שמות שנתנו אנשים לבניהם , ועוד . 46 על זיקתם של יהודי התפוצות אל יהודי ירושלים תעיד גם העובדה , שגאוני ארץ ישראל , בבואם לנמק את הזכות לבכורה אשר לה הם ראויים לדעתם , על פני מרכזים אחרים , ובבקשם סיוע לבני עדתם , חוזרים ומדגישים את העובדה שהם שוהים בעיר ירושלים ואת מעלתה וקדושתה . הם מתארים את ירושלים , במקרים רבים , כמקום שכל הווייתה של ארץ ישראל וקדושתה נכללים בו . אם בדיונים הלכתיים טהורים , כפי שבאו לידי ביטוי בספרי פסקים ובשאלות ותשובות שנכתבו 44 על מקומה של ירושלים באסלאם ראה : א' אשתור , יספר ערבי על "שבחי ירושלים" , ' תרביץ , ל ( תשכ"א , ( עמי . 214-209 ובספרות המנויה בהערות שם ; הנ"ל , ' ירושלים באיסלאם , ' האנציקלופדיה העברית , כ ( תשל"א , ( עמ' 358-357 ובספרות העניפה המובאת שם ; ש"ד גויטיין , 'קדושתה של ארץ ישראל בחסידות המוסלמית , ' בתוך ; היישוב בארץ ישראל בראשית האסלאם ובתקופת הצלבנים , ירושלים תש"ם , עמ' , 31-25 וכן במאמרו החשוב של ( 1968 ) , pp . 441-468 Sanctity of Jerusalem in Islam ' , Judaism . XVII H . Busse , The וראה להלן , פרק יא . דיון מקיף ומפורט על היחס אל ירושלים בנצרות שהשתנה והתפתח ( כולל היחס האמכיוואלנטי אל העלייה לרגל אליה , ( ראה : פראוור , ירושלים בתפיסת הנצרות , עמ' . 66-40 ראה גם ( 1975 ) , pp . 423-439 Holy City Three Religions ' . Ex 0 / 7 >/» AM ; XXIII R .. I . Z . Werblowsky , 'Jerusalem , 45 ראה א '' ז אשכולי , התנועות המשיחיות בישראל , ירושלים תשט"ז , עמ' 107 ואילך ; אורבך , מדרש גאולה ; פראוור , ירושלים בתפיסת הנצרות , עמ' . 72-69 דיון מסכם על כך כתב לאחרונה ש"ד גויטיין : . ( 1979 ) . pp . 43-57 in the Lettersof the Cairo Geniza' , AJS Review . IV '" Meeting in Jerusalem " : Messianic Expectations אך ייתכן שחלק מאותן לשונות וברכות היו בבחינת מליצות בלבד ולא שיקפו תמיר את הגיגיהם של הכותבים . דוגמה מובהקת לכך מצויה במכתבו של בן מאיר אל אנשי בריתו בבבל , בעת המחלוקת בינו לבין רס"ג על הזכות לעבר חודשים מחוץ לארץ ישראל : 'ואין שבחן של ישראל אלא ירושלים עיר הקודש וסנהדרין גדולה אשר בתוכה שכך שנו חכ' ז"ל : מי שלא ראה שמחת בית השואבה לא ראה שמחה מימיו ... אבל משחרב בית המקדש נסתלקה השמחה ... וכשיופע הקדש [!] בר' הוא כרחמיו הרבים לנחם את ישראל , אינו מנחמן ומשמחן אלא בשמחת בית המקדש ' ... ןח"י בורנשטיין , ספר היובל לנ' סוקולוב , ורשה תרס"ד , עמ . ( 62 ' התופעה מצויה באיגרות רבות של גאוני ארץ ישראל , ובמיוחד באלה של ר' שלמה בן יהודה . ראה ; the Fatimid Caliphs . II , Oxford 1922 , pp . 75 /'/' . J . Mann , The Jews in Egvpf and in Palestine under
|
|