פתח דבר

עמוד:11

מעוניינים בבנייתה . מובנת מאליה הייתה גם ההנחה שתלמידים חיו במעין ריק חינוכי , שאין לו דבר עם החוליים והבעיות של החברה בכללה . " גילוי העוני" והתנועה לזכויות האזרח באמריקה הם שעוררו את רובנו משאננותנו חסרת הדעת לגבי הרפורמה בחינוך - ובפרט , גילוי השפעתם של העוני , הגזענות והניכור על חייהם המנטליים ועל גדילתם של הילדים שהיו קרבנותיהם של חוליים אלה . תאוריה של חינוך לשירות הכול לא יכלה עוד לקבל כמובן מאליו את הסיוע התומך של תרבות מיטיבה , או נייטרלית . נדרש משהו נוסף כדי לפצות על מה שרבים מאתנו ראו אז כ"חסך" שנוצר על ידי "קיפוח תרבותי . " התרופות שהוצעו כדי להתגבר על קיפוח זה נהפכו בסופו של דבר לתכניות כגון Head Start ודומותיה . בשנים שלאחר מכן גבר והלך עיסוקי בהשפעתה של תרבות על הדרכים שבהן ניגשו ילדים ללמידה בבית הספר . המחקרים שערכתי בבעיה זו העמיקו והלכו — מחקר מעברה על גיל הינקות כמו גם עבודת שדה על התפתחות מנטלית וחינוך בית ספרי באפריקה . תרומתם של עמיתיי הסטודנטים והפוסט דוקטורנטים הייתה שווה לשלי ; גם נםיעותיי תרמו לעניין . זכורות לי במיוחד שיחותיי עם אלכסנדר לוריה , החסיד הנלהב של תאוריות ההתפתחות ה"תרבותיות היסטוריות" של לב ויגוצקי . תמיכתו הנלהבת בתפקיד השפה והתרבות בתפקודה של התודעה ערערה עד מהרה את ביטחוני בתאוריות המסוגרות והפורמליסטיות יותר של ז'אן פיאז'ה , שהותירו מקום מועט בלבד לתפקידה התומך של תרבות בהתפתחות המנטלית . אמנם איני "ויגוצקיאני" במובן הקפדני של המושג , אך מצאתי בעבודה חדשה זו עזר רב בחשיבה על חינוך . אולם העיסוק ב"תרבות בתודעה" אינו נסמך על דבקות באסכולה פסיכולוגית כלשהי , אלא חורג מן הפסיכולוגיה לעבודתם של פרימטולוגים , אנתרופולוגים , בלשנים , סוציולוגים ממשיכי דרכו של אמיל רורקהיים , אפילו לעבודתם של היסטוריונים מאסכולת Annales ~ r \ שעסקו באופנים שבהם אנשים יוצרים את mentalites-n השונים שלהם . למעשה , בעשור האחרון התחולל רנסנס של ממש בעניין בתרבות החינוך - לא רק בתאוריה אלא בהנחיה של העשייה בכיתה . מכיוון שאדון באחדות מעבודות אלה בפרקים הבאים , לא ארחיב כאן בעניין זה . ספר זה נכתב במהלכו של פרויקט מחקר משותף עם אשתי ועמיתתי ,

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר