|
עמוד:2
5 החרדה הדתית מן הקודש היא תופעה מוכרת וידועה , לא כל שכן היראה המסורתית מפני המקום הקדוש . אך בתולדות הדתות , היראה הזו כוונה בדרך כלל כלפי מרכז מוגדר ואתר מסוים — כלפי אבן שתיה , ההיכל , האתר , ההר , או העיר 6 — לא כלפי px שלמה שאופפת את בניה מכל עבר . בכל המקרים הללו , הקדושה קורנת ממוקד אחד או נאצלת ממוקדים אחדים , אך היא מותירה סביבה מקומות פנויים של שגרה וחולין . לא כן לגבי ארץ הקודש במסורת היהודית הבתר מקראית . כאן , משכנה של השכינה התפשט בתודעה הדתית על פני המרחב כולו : לא בית אחד או בתים אחדים היו למוקד טרנסצנדנטי אלא הבית הקיבוצי כולו.- 'ארץ אשר 8 מלאה שערים , לנגדם שערי שחק פתוחים' ( ר' יהודה הלוי . ( בהתאמה לכך , גם המתח העמוק בין משיכה לחרדה התרחב ונסוב כלפי pxn כולה . pK הקודש אמנם ריתקה אליה את בניה בעבותות של אהבה , אך בעת ובעונה אחת היא גם איימה על בניה — ובמיוחד על גוליה — היא הטילה עליהם מורא מכוח תביעותיה הדתיות 9 ומחמת העוצמה המטאפיסית היוקדת ממנה . עד אשר , במקרים הקיצוניים , הפכה pxn הרחוקה כולה לטאבו ונאסרה כולה בנגיעה ובהנאה : מן ההר אל העיר ומן העיר אל "' : pKn והגבלת את העם סביב" ] שמות יט יב ] — סביב ירושלים וסביב 5 ראי : N . J . 1980 , pp . 42-43 ; Cf . M . Douglas , Purity and Danger , London 1966 Comperative religion , New York 1972 , p . 384 ; D . Shulman , Tamil Temple Myths , Princeton R . Otto , The Ideaof the Holy , Oxford 1969 , pp . 12-40 ; M . Eliade , Patterns of 6 בעקבות גלות בבל הועתק מרכז הכובד הלאומי מן הארץ אל העיר והמקדש ( גם 'אדמת הקודש , ' האמורה בזכריה כ יב , מכוונת כלפי ירושלים . ( ראו : מ' ויינפלד , 'ירושת הארץ , זכות וחובה , תפיסת ההבטחה במקורות מימי בית ראשון וימי בית שני , ' ציון , מט ( תשמ"ד , ( עמ' . & London 1992 , pp . 18-19 R . L . Wilkin , The Land Called Holy : Palestine in Cristian History & Thought , New Haven ; 127-126 כמקרא דובר על 'הר הקודש' ועל 'ירושלים עיר הקודש , ' אך טרם דובר על pK הקודש . אמנם ייתכן שאפשר למצוא רמזים ראשונים בכיוון של ארץ קודש בפסוקים כמו : שמות טו יג ; ישעיהו נז יג ; תהלים עח נד . אך מכל מקום , רק בספרות חז"ל והיהדות ההלניסטית נתקדשה VxiH ^ -px מכל הארצות בלשון מפורשת . על היבטים אחדים של המקום הקדוש במקרא , ראו : Conference in Memoryof Joshua Prawer , Jerusalem & London 1998 , pp . 55-72 B . Z . Kedar & R . I . Z . Werblowsky ( eds . ) , Sacred Space : Shrine , City , Land : / nternat / onal Sara Japhet , 'Some Biblical Concepts of Sacred Place ' , ר על העתקתם של מוטיבים ורעיונות — בספרות חז"ל — מן המקדש וירושלים אל ארץ ישראל כולה , ראו . ח' קוסובסקי , 'קדושה ראשונה , ' סיני , ב ( תרצ"ח , ( עמ' עג-פ ; ש' ספראי , העליה לרגל בימי הבית השני , תל אביב תשכ"ה ; עמ' ; 155-151 ז' וחנה ספראי , 'קדושת ארץ ישראל וירושלים — קווים להתפתחותו של רעיון , ' א' אופנהיימר , י' גפני ומ' שטרן ( עורכים , ( יהודים ויהדות כימי בית שני , המשנה והתלמוד — מחקרים לכבודו של שמואל ספראי , ירושלים תשנ"ג , . 371-344 8 ריה"ל , 'דבריך במור , ' כל שירי רבי יהודה הלוי , מהדורת י' זמורה , תל אביב תש '' ו , א , עמ' 9 . 12 גם הזיקה הרגשית והאקסיסטנציאלית אל pKn הולידה לעתים יחס כזה של שניות : געגועים מזה וחשש מפני שממה ואכזבה מזה . וראה להלן .
|
|