|
עמוד:127
כבר בזמנו של עזרא הסופר , במאה ה6- לפני הספירה . בתורה 54 פרשות , הקרויות כל אחת על שם המילה המרכזית במשפט הראשון המופיע בהן . כך , למשל , פרשת נוח מתחילה כמילים "אלה תולדות נוח : נוח איש צדיק תמים היה בדורותיו , את האלוהים התהלך נוח ! " פרשת לך לך מתחילה במילים "ויאמר ה י אל אברם : לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך . " מלומדים נוצרים , שעסקו בהעתקת הברית הישנה , חילקו אותה לפרקים , בהתאם לנהוג בספרות היוונית . החלוקה המוכרת כיום נקבעה במאה ה13- בידי התיאולוג והפרשן של המקרא , סטיוון לנגטון , הארכיבישוף של קנטרברי שבאנגליה . חלוקה זו אומצה על-ידי המלומדים היהודים , שעסקו בהעתקת התנ " ך , והם הכניסו אותה לנוסחו העברי משנת 1330 לערך ואילך . מאז הופיעה החלוקה לפרקים בכתבי היד העבריים של התנ " ך . כשנת 1514 הופיע לראשונה תנ " ך עברי בדפוס , כשהוא מחולק לפרקים . צופיות - התנועה המיסטית באסלאם , שהתגבשה כסוף המאה התשיעית . מקור השם הוא בגלימת הצמר ( צו-ף ) שלבשו חבריה . הצופים דגלו כחיי פשטות וצנע . מטרת התנועה הייתה ליצור קרבה כין האדם לאלוהיו באמצעות רעיונות יסוד וביניהם : תוכל - ביטחון מוחלט באל המביא את האדם לכניעה מוחלטת לרצונו ולקבלת הגזירה האלוהית בלי לערער עליה ; מחבה - אהבת האל ; ומעךפהידיעת האל מתוך אהבתו . קדושים - דמויות מופת נוצריות . לקדושים נחשבים כמה סוגי דמויות . נוצרים שהומתו בשל דבקותם בדת , לעתים בעינויים קשים ; נוצרים שאורח חייהם משמש זיכרון ומופת לכל מאמין ; נוצרים שתרמו למחשבה הדתית ולאמונה באמצעות כתיבה , יצירת טקסים והטפה . רוב הקדושים חיו בתקופה שבה היו הקהילות הנוצריות מיעוט קטן באימפריה הרומית ונרדפו בידי השלטונות עובדי האלילים . הכנסייה יצרה דרכים להערצת הקדושים : קבריהם הפכו למוקדי עלייה לרגל ; לכל אחד מהם נקבע יום זיכרון ; אומות , ערים וקבוצות של בעלי מקצוע זכו , בעידוד הכנסייה , להגנתו של קדוש מסוים . כמו כן , נוצרים רבים קרויים על-שמם של הקדושים . קונסרבטיבים - ראו זרם קונסרבטיבי קצץ אלא ^ מאא' ( סיפורי הנביאים ) - ספרות אסלאמית העוסקת בנביאים שקדמו לנביא מחמד . ספרות זו מתבססת על ידיעות אודות הנביאים , המופיעות בקראן . קבצים של קצץ אלאנביאא נכתבו על-ידי מחברים מוסלמיים שונים , כאבן כתי יר , תיעלבי וטבךי . בסיפורי הנביאים טמון גם מוסר השכל לגבי גורלם של המאמינים וגורלם של הכופרים . קתוליות - ראה זרם קתולי רוח הקודש - רוח הקודש כנצרות היא חלק מ"השילוש הקדוש . " על-פי האמונה הנוצרית , האלוהות מורכבת משלוש דמויות : האב , הבן ( המזוהה עם ישוע ) ורוח הקודש . בכרית החדשה מסופר , כי מרים אמו של ישוע הרתה מרוח הקודש ולא מבן אנוש . האמונה הנוצרית הרשמית גורסת , כי שלוש הדמויות הללו הן שוות מעמד , כי האב לא קדם לבן ( ישוע ) וכי השלוש מהוות בעצם מהות אחת . שילוש קדוש זה - שלושה שהם אחד - נחשב למסתורין מוחלט , שלא ניתן להבינו עד סופו בכוח השכל . רמב"ם - רבי משה כן מיימון . פוסק הלכה ופילוסוף , שחי במאה ה . 12- הרמב " ם קבע 13 עיקרים לאמונה היהודית , כדי להבליט את ייחודה מול הנצרות והאסלאם . בחיבוריו המרכזיים - "מורה נבוכים " ו " משנה תורה" - עסק הן בחוק הדתי והן בניסיון לשלב את המחשבה היהודית והפילוסופיה היוונית . הרמכ " ם היה גם רופא , והחשיב מאוד את העיסוק במדעים . רפורמה - ראו זרם רפורמי רפורמציה - ראו זרם פרוטסטנטי שולחן ערון - עיבוד תמציתי שכתב רבי יוסף קארו לחיבורו ההלכתי "בית יוסף . " רבי יוסף קארו פעל במאה ה16- והיה אחד מהחשובים שבתלמידי החכמים שישבו בצפת . ספרו של הרב קארו היה חוליה בשרשרת של קובצי הלכה , שחיברו חכמים שקדמו לו , ביניהם הרמב"ם . בשונה מהרמב"ם , השמיט הרב קארו מספרו מצוות שתוקפן בטל עם חורבן בית המקדש , כמו דיני הקרבת קרבנות . ה " שולחן ערוך " נחלק לארבעה חלקים . חלקו הראשון , הקרוי "אורח חיים , " עוסק בחובות היומיומיות של היהודי מבוקר עד ערב , הן בימי חול והן בימי שבת ומועד ; " דין השכמת הבוקר " , " דין לבישת בגדים , " "דיני נטילת ידיים , " "דיני סעודה " ועוד . חלקו השני , הקרוי "יורה דעה , " עוסק בדיני איסור והיתר בעניינים כמו שחיטה , מאכלות מותרים ואסורים ועוד . חלקו השלישי , הקרוי " אבן העזר" ( משמעות המונח "עזר " הוא אישה , בעקבות כינויה בסיפור בריאתה בספר כראשית "עזר כנגדו , ( " עוסק בענייני אישות : קידושין , כתובות , גיטין , ייבום וחליצה . חלקו הרביעי , הקרוי "חושן המשפט , " עוסק בנוהלי בתי-הדין הדתיים . ה"שולחן ערוך" חובר בידי רב ספרדי , שפעל במסגרת
|
|