|
עמוד:124
מןרסה - בית ספר גבוה ללימודי דת , המצוי בדרך כלל בעיר מרכזית . הלימודים במדרסה כוללים את הקראן ופרשנותו , ספרות החדית , ' ספרות השךיעה וכן מקצועות עזר ללימודי הקודש - לדוגמה , הלשון הערבית ודקדוקה . המדרסה מכשירה > גלמאא' לתפקידים שונים . בראש המדרסה עומד עאלם שתואר הכבוד שלו הוא שיח . ' רבים מראשי המדרסות משמשים כפוסקים . מדרש - פרשנות יצירתית לפסוקי המקרא , שאינה מסתפקת בביאור מילולי . המדרשים נחלקים לשני סונים : מדרשי הלכה , המפרשים פסוקים העוסקים בחוקים ומצוות ; מדרשי אגדה המפרשים פסוקים העוסקים בסיפורי המקרא , בנבואות , במזמורים וכדומה . מדרשי האגדה נכתבו בעברית ובארמית , והם מפוזרים בתוך המשנה והתלמוד וגם מקובצים בספרים המפרשים את חמשת חומשי תורה ואת המגילות . מונותיאיזם - אמונה באל אחד ( מונו = אחד , תיאוס = אל , ( לעומת פוליתיאיזם , אמונה באלים רכים . היהדות , הנצרות והאסלאם מוגדרות כדתות מונותיאיסטיות ומאמיניהן עובדים אל אמת אחד ויחיד . אל זה ברא את כל החי והדומם שעל פני האדמה בכוחותיו העצומים , קבע את חוקי הטבע והוא מנהיג את העולם על-פי רצונו . בהתגלויותיו , הטיל האל על בני האדם לקיים מערכת של מצוות , המצויה בספרי הקודש . האל גומל לבני האדם על מעשיהם - נותן שכר למאמינים ולמקיימים את המצוות ומעניש את הכופרים ואת המפרים את המצוות . על-פי המונותיאיזם משמעות חיי האדם היא עשיית רצון האל - רק בו ראוי להאמין , רק לו ראוי להתפלל ורק אותו ראוי לעבוד . מניץ - קבוצה המונה 10 גברים יהודים , לפחות , מגיל בר-מצווה ומעלה , שהתכנסותם יחד הכרחית לקיום תפילה בציבור . הזרמים הקונסרבטיבי והרפורמי כוללים במניין גם נשים . מעשי השליחים - חיבור המופיע בברית החדשה , שנכתב כנראה על-ידי לוקאס , שחיבורה של אחת מן הבשורות מיוחס לו . החיבור עוסק בהפצת הנצרות על-ידי 12 מתלמידיו של ישוע . החיבור מספר על התפשטות הכנסייה , על נסים שקרו לשליחים ועל נסים שעשו הם עצמם , וניכרת בו השאיפה להוכיח שהנצרות הלכה והתעצמה בזכות החסד האלוהי . מ ? תזלה - זרם תיאולוגי , שנוסד בסוף המאה השביעית לספירה . הנמנים עם זרם זה האמינו , כי האל העניק לאדם את החירות לבחור בין טוב לרע וכי הוא אינו קובע את מעשי האדם ואת גורלו מראש . לפיכך , ראו הנמנים עם זרם המעתזלה את האדם כאחראי הבלעדי על חטאיו . השקפה זו לא התקבלה על דעת רוב המוסלמים , המאמינים כי האל קובע את מעשי האדם וגוזר את גורלו מראש , ולכן הוא אחראי גם לחטאיהם של בני האדם . מרד בר כוכבא - המרד היהודי השני בארץ ישראל נגד השלטון הרומאי . המרד פרץ בשנת 132 לספירה , בהנהגתו של בר כוכבא ודוכא על-ידי הרומאים בשנת . 135 במהלך המרד נהרסו ערים רבות ואחריו הגלו הרומאים יהודים רבים מן הארץ . משנה - אוסף החוקים היהודי המפורט . המשנה מחולקת לששה נושאים עיקריים , הקרויים "סדרים , " וכל סדר מחולק לנושאי משנה - מסכתות ( ביחיד- מסכת . ( החוקים המופיעים במשנה נוגעים לחקלאות , תפילות וברכות , אופן חגיגת החגים , דיני אישות , אופני הקרבת קרבנות ועוד . מקור המשנה הוא בדיונים שנערכו בעל-פה בין תלמידי החכמים הקרויים "תנאים , " ולכן היא קרויה גם "תורה שבעל-פה . " תקציר של דיונים אלה נערך בשנת 200 לספירה . רוב תוכנה של המשנה הוא דברי הלנה , אך משובצים בה גם דברי אגדה , ומסכת "אבות " שבסדר "נזיקין" עוסקת רק בדברי אגדה - במוסר , מידות טובות והתנהגות ראויה . משנה תירה - החיבור הגדול והחשוב ביצירותיו של הרמב"ם . נקרא גם "היד החזקה , " משום שיש בו 14- ( י " ד ) חלקים . משנה תורה הוא ספר הלכה - כלומר , סיכום של כל חוקי התורה והמצוות , והוא אחד החיבורים היחידים שהרמב"ם כתב בעברית ולא בערבית . נביא , נבואה - כל אחת משלוש הדתות המונותיאיסטיות מאמינה , כי בשלב זה או אחר בהיסטוריה התגלה האל , או מלאך מטעמו , לאדם מסוים , והעביר לו בשורה עבור שאר בני האדם ( ראו התגלות . ( האדם שקיבל את דבר האל הוא הנביא . ביהדות נחשב משה לראשון הנביאים , ואילו באסלאם נחשב אדם לנביא הראשון . תוכן דברי הנבואה שנשאו הנביאים , על-פי היהדות , היה מגוון : נבואות זעם על עבודת אלילים ועל זלזול במצוות שבין אדם לחברו , נבואות נחמה המנבאות שיקום ושגשוג לאחר אסונות ואף נבואות הנוגעות לעתיד אוטופי . לא אחת היה יחס הנביאים לעם ישראל ולמלכים ששלטו בו ביקורתי מאד , וכתוצאה מכך סבלו נידוי ולעתים , אף נאלצו לברוח מזעמם של מלכים , שנגדם התנבאו . אחרוני הנביאים המוזכרים בתנ " ך הם חגי , זכריה ומלאכי , שפעלו בראשית תקופת בית שני . בתלמוד מצוין , כי אחרי נביאים אלה פסקה הנבואה . בנצרות נחשבים הנביאים שניים בחשיבותם לשליחים , מפיצי בשורתו של ישוע . ספרי הנבואה שבברית הישנה עוסקים , על-פי הפרשנות הנוצרית , בהופעתו של ישוע . בראשית הנצרות הייתה הנבואה תופעה נפוצה . בציבור הנוצרי הופיעו מדי פעם אנשים שטענו , כי הס נושאי דברו של האל . לאחר שהכנסייה יצרה מדרג של נושאי תפקידים דתיים , שתפקידם היה לתווך בין המאמינים לבין האל , נדחקו תופעות הנבואה . ההנהגה הדתית אף התייחסה לחלק מהאנשים , שטענו כי האל התגלה
|
|