|
עמוד:52
תרומת הספחת המקובלת לחיזוק האמונה כאסלאם הספרות המקובלת באסלאם נועדה לחזק את האמונה בדרכים שונות . אחת מהן היא העשרת הטקסט הקראני באופן שנועד להאדיר דמויות מופת . דרך שנייה היא פירוש הקראן בדרך שנועדה לחזק טיעונים שהושמעו במחלוקות בין זרמים דתיים ובין השקפות דתיות שונות באסלאם . בקראן מתואר הציווי האלוהי שניתן לאברהם לעקוד את כנו . הקראן מספר שהציווי ניתן לאברהם בחלום וכשציית , אמר לו אלוהים : "הוי אברהם , אימתת את * "'cnSnn ( סורת השורות הערוכות , 37- פסוקים . ( 105-104 דוגמה להאדרת דמותו של אברהם ניתן למצוא בקצץ אלאנביאא ' מאת אבן כתייר . שם נאמר , כי אברהם הלך והזדקן בלא שנולדו לו בנים , ולאחר שביקש מאלוהים בן , נולד לו ישמעאל . באחד מחלומותיו ראה אברהם את עצמו שוחט את בנו ישמעאל , בנו יחידו . אברהם הבין שהחלום הינו צו אלוהי והודיע לבנו על כוונתו להקריבו . ישמעאל אמר : "הוי אבי , עשה מה שצווית . בעזרת האל אעמוד במבחן . " אברהם הכין את בנו לעקידה , אך הסכין שבידו לא עשתה אפילו שריטה בצווארו של בנו . אז באה קריאת אלוהים : "הוי אברהם , אימתת את החלום ! הושגה המטרה , שהיא בחינת הציות שלך לאלוהים ונכונותך להקריב את בנך , כפי שהיית נכון להישרף באש וכפי שהענקת מרכושך לאורחיך . " אז שלח אלוהים לאברהם כבש כדי שיקריבו במקום ישמעאל . קרניו וראשו של הכבש נתלו לאחר הקרבתו על קיר הכעבה . אחד מנושאי המחלוקת בין המוסלמים היה שאלת הבחירה החופשית של האדם . אנשי הזרם המרכזי באסלאם טענו , כי מעשי האדם וגורלו - כלומר , שכרו או עונשו , נגזרים על-ידי האל , כחלק מהשגחתו על העולם . לעומתם , טענו אנשי זרם המו 'ה , כי לאדם חופש בחירה להחליט האם יעשה טוב או רע . שני הצדדים למחלוקת התבססו על פסוק 59 מתוך סורת הפורקן ( א > פרקאן , 25- ( האומר : "הרחמן הוא אשר ברא את השמים ואת הארץ ומלואם ( ואת אשר ביניהם ) אנשי הזרם המרכזי טענו , כי מעשי בני האדם מצויים בין השמים לארץ , ולפיכך נבראו על ידי האל . האדם , אם כן , אינו הבורא של מעשיו ואין לו חופש בחירה להחליט האם לעשותם , או להימנע מהם . לעומתם , טענו אנשי המעתזלה , כי הפסוק מתייחס רק לעצמים מוחשיים - כלומר , לצמחים , לבעלי החיים ולבני האדם , אך לא למעשיהם . הם אמרו : "דע לך שלא נאמר על מעשי בני אנוש שהם ביניהם באמת ( כלומר , בין השמים לארץ , ( משום שניתן לטעון כך לגבי העצמים ( המוחשיים ! ולא לגבי מקרים ( כלומר , דברים מופשטים ) - לכן בלתי אפשרי שהדיון יתייחס אליהם ) . " מתוך א > נ » ג ' ני מאת עבז אלגיבאר ) מתוך : ספר הספרים של האסלאם - הקראן תרגם מערבית ד " ר אהרון בן-שמש . © קק"ל , כריכת ספר הפרשנות לקראן מאת ג'לאל אלךין אלמחל' וגילאל אלךין אלסיוט
|
|