|
עמוד:42
הספרות הסמכותית כמערכת החוק הדתי כמדות היסודות של כמה מחובות המאמין הנוצרי ( שיפורטו בפרק "חובות המאמינים ( " נעוצים בברית החדשה והם חוזקו בספרי הגות מאוחרים יותר . המאמין הנוצרי חייב להשתתף בטקסים דתיים , הקרויים סקרמנטים . אחד מהסקרמנטים הוא סקרמנט טבילת הגוף במים . הטבילה היא המעשה שבאמצעותו מצטרף אדם לקהילה הנוצרית . יסודה בסיפור טבילתו של ישוע אצל יוחנן במי הירדן , המופיע בספרי הבשורה : "אז הגיע ישו ע מן הגליל לירדן ובא אל יוחנן להיטבל אצלו * " ( הבשורה על פי מתי ג . ( 13 , לאחר צליבתו ותחייתו , ציווה ישוע על תלמידיו השליחים "לכו אל כל העולם והכריזו את הבשורה לכל הבריאה . המאמין ונטבל יושע , ומי שלא יאמין יאשם * " . ( הבשורה על פי מרקוס טז , . ( 16-15 התייחסות לטבילה מופיעה בכתביו של אוגוסטינוס . אוגוסטינוס קבע , כי הטבילה היא מעשה קדוש , המטביע על האדם חותם שאינו נמחה לעולם . גם יסודותיהם של חוקי כנסייה רבים נעוצים בכתבי הקודש . בברית הישנה נאסר על גילוי עריות - כלומר , על קיום יחסי מין בין אישה לבין אביה ואחיה ובין גבר לבין אמו ואחיותיו . הכנסייה הנוצרית הרחיבה את האיסור וקבעה , כי יחסי מין אסורים בין קרובי משפחה עד הדרגה הרביעית , לפחות ( בתקופות היסטוריות מסוימות נאסר אף על קרובים רחוקים יותר לקיים יחסי מין . ( על-סמך איסור זה , קבע החוק הנוצרי כי על הבישופים , שהם אנשי כנסייה בעלי סמכות שיפוטית , להעניש כל נוצרי שחטא בגילוי עריות . בחברה היהודית שישוע חי בה בתקופת בית שני , התקיימו חילוקי דעות בעניין הגירושין . היו תלמידי חכמים שניסו לצמצם את מספר הטיעונים שבשמם יכול גבר לגרש את אשתו . לעומתם , היו שתמכו בזכותו של הגבר לגרש את אישתו כמעט מכל סיבה . ישוע , שתמך בצמצום אפשרות הגירושין , מצטט בברית החדשה את הליך הגירושין המופיע בברית הישנה , ומנמק את התנגדותו לפירוק נישואין . זאת , פרט למקרה שבו נאפה האישה ( כלומר , קיימה יחסי מין עם גבר אחר : ( " נאמר ( בברית הישנה , ( 'איש כי ישלח את אשתו יתן לה ספר כריתות' ואני אומר לכם : כל המגרש את אשתו חוץ מאשר על-דבר זנות , עושה אותה לנואפת ; והלוקח את הגרושה לאישה נואף הוא * " ( הבשורה על פי מתי ה , . ( 32-31 בעקבות דברי ישוע , אסרה הכנסייה על גירושים . הנישואין הוגדרו כברית שאין להפר אותה . רק מות בן הזוג או בת הזוג אפשר לגבר הנוצרי ולאישה הנוצרייה להינשא בשנית . מתוך : ספרי הברית החדשה , תרגום חדש . © . 1979 כל הזכויות שמורות לחברות המאוחדות לכתבי הקודש . באדיבות החברה לכתבי הקודש בישראל , ת . ד , 44 ירושלים . 91000 אוגוסטינוס הקדוש ונזיריו , יאן ואן סקורל , כנסיית סנס סטפן , ירושלים , 1520 בערך
|
|