|
עמוד:12
הזאת בשני הקמרים המזרחיים - חצרה וחתירה - שם נטיית אגפיהם הדרומיים - מזרחיים מגיעה ל - 70 - ,80 ובמדרונות הסלע הקשה מפותח נוף מרהיב של מצלעות . הקערים שבין קמרי הנגב הצפוני רחבים למדי ; קרקעיתם מפולסת - תוצאה של השקעת חומרי בליה בקרקעיתם - ולעתים מכוסה בחולות שמקורם בסחיפה קדומה מהרי עבר הירדן - חולות מישור ימין למשל . יש קשר הדוק בין המבנה הזה של קמרים וקערים לבין מערכת התחבורה של הר הנגב הצפוני . מרבית צירי התנועה בנגב הצפוני , כולל מסילת הברזל לנחל צין , מנצלים את הקערים שבין קמרי הנגב הצפוני כפרוזדורי תנועה - כביש באר - שבע - נצנה , כביש דימונה - שדה - בוקר , כביש ממשית - אורון וכביש דימונה - צפע - ערד . רק הכביש מבאר שבע לצמת הערבה חוצה את המבנים הקמרוניים והקערוריים לסירוגין , אך הוא מנצל מפערי מים נוחים בקמרים , כגון מפער בקעת שורר ומפער ממשית . תופעה גיאומורפולוגית מרשימה בהר הנגב הצפוני היא קיומם של שני מכתשים - המכתש הגדול ( חתירה ) והמכתש הקטן ( חצרה ) . זוהי אחת הדוגמאות הדרמטיות לתופעת היפוך התבליט - מבנה קמרוני ש"תוכנו"נסחף והוא הפך לבקעה סגורה . תופעה הפוכה לזאת של המכתשים אפשר לזהות בבקעת צין שבגבול הנגב הצפוני והתיכון - הר צין וגבעת מדור . הללו הם הרי משאר בולטים במרכזו של קער . מישורי החולות של הנגב
|
|