|
עמוד:10b
( הערבית ) . איוצריה הגדולים , אדירי רוח ואנשי מעשה כלם * , אנשים כשמואל הנגיד , שלמה אבן גבירול , משה אבן עזרה , לוי אבן אלתבאן , יהודה הלוי , אברהם אבן עזרא , יהודה אלחריזי ודומידם , יכולים להיחשב - במרחבם התרבותי בזמנם ובמקומם - בין גדולי משוררי העולם . יצירתם הגדולה היפרתה את התרבות העברית במשך מאות בשנים בכל רחבי התפוצה היהודית והשפעתה על שירים ומשוררים שונים מן העת האחרונה אף היא אינה מוטלת עוד בספק . ספר זה והספרים האחרים בסדרת * שירת תור הזהב בספרדי הם מענה לקריאתו הנלהבת של ביאליק ובמבוא לשירי אבן גבירול ) " לעקור את השירה הספרדית מרשות היחיד של המחקר המדעי ולהכניסה לרשות הרבים של ספרות הדור", להשיבה לזרם החי והמתפתח של הספרות העברית החדשה . הרקע להתפתחות השירה בספרד ראשיתה של השירה העברית בספרד חלה בסמו לאמצע המאה העשירית , בקורדובה , בחצרו של המדינאי האמיד חסדאי אבן שפרוט , שכיהן כשר במלכות החוליף האומי'י עבד אל - רחמאן השלישי . חלפו אז למעלה ממאתיים שנה מן הכיבוש הערבי של חצי האי האיברי שהכובשים כינוהו אל - אנדלוס . מצבם של היהודים , שסבלו מידם הקשה של המושלים הוויזיגותים הקתולים ונרדפו על ידי מוסדות הכנסייה , השתפר מאוד בשלטון החדש של המוסלמים . לאט ובהתמדה גדל מספרם . עד מהרה השתלבו במערכות חייה של המדינה והחברה וכל דרכי הפרנסה נפתחו לפניהם . אף שנטו להתרכז בשכונותיהם המיוחדות בערים השונות , הם לא ביקשו להסתגר כשוכנים לבדד ושמרו על מגע פתוח עם האוכלוסייה המגוונת . הם רכשו את השפה הערבית ולמדו להכיר את התרבות הערבית העשירה . בדרכים שונות שילבו את תרבות עמם המקורית עם תרבות שהעולם החיצוני " באימפריה רחבת הידיים של האיסלאם , מושפעים בין השאר מן הדוגמה הנערצת של רב סעדיה גאון ומפעלו הספרותי הגדול . המשכיל היהודי ידע שחינוכו לא ישלם אלא בשתיהן . התנאים ההיסטוריים המיוחדים שהתהוו עם הכיבוש הערבי , המגעים הפתוחים עם * העולם " בכל תחומי החיים , ובתחום החינו והתרבות בכללם , עתידים היו להביא לפריחה המופלאה של תרבות יהודי ספרד - בכל סוגי היצירה של התרבות הכללית כפילוסופיה ,
|
|