מאיר יערי

עמוד:139

וחברי מפא"י פרשו ממנו והקימו תנועה קיבוצית נפרדת . טבנקין חווה את הפילוג כאסון אישי , ומאז הקדיש עצמו לשיקום תנועתו , מן המרכז הרעיוני באפעל . מתחילת ימיו בארץ–ישראל שקד טבנקין על מציאת אלטרנטיבה לא דתית למסורת ישראל , ועל יישום חגים יהודיים לא דתיים . חלקים מהמסורת התרבותית החדשה הזאת היו לנכסי צאן ברזל של התרבות הישראלית החדשה . לאחר מלחמת ששת הימים היה טבנקין מראשי הנלחמים נגד חלוקת הארץ מחדש בנימוק שזכותם של היהודים ליישב את הארץ כולה . עם זאת עמד על כמה עקרונות : התיישבות בצד הערבים ולעולם לא במקומם ; התנגדות נמרצת לרעיון יוזמת הטרנספר בכל צורה שהיא ; שאיפה להבטחת שוויון זכויות אזרחי מלא לכל אדם במדינת ישראל . הוא ביטא אכזבה על שלא קמו המונים ליישב " חבלי ארץ ריקים " מיד לאחר המלחמה וטען כי בכך נשמטה מידי היהודים הזדמנות היסטורית . הוא נפטר באפעל ונקבר בעין–חרוד בשנת . 1971 לקריאה נוספת : י' רבינוביץ' ( ע , ( . יצחק טבנקין – פרקי חיים , יד–טבנקין והקיבוץ המאוחד , תשמ"ב . מ' מינץ , חבר ויריב , יד–טבנקין והקיבוץ המאוחד , תשמ"ו . א' כפכפי , אמת או אמונה – טבנקין מחנך חלוצים , יד יצחק בן–צבי , תשנ"ו . ב' כנרי , טבנקין בארץ–ישראל , מורשת בן–גוריון ויד–טבנקין , . 2003 מאיר יערי אביבה חלמיש מאיר יערי ( ואלד , ( נולד בגליציה בשנת , 1897 נפטר בקיבוץ מרחביה בשנת , 1987 היה מנהיג "השומר הצעיר" על שלוש מסגרותיו : תנועת נוער , שראשיתה במזרח אירופה לפני מלחמת העולם הראשונה ; תנועה קיבוצית – הקיבוץ הארצי , שנוסד בשנת ; 1927 וזרם פוליטי שבשנת 1946 התמסד למפלגה . שותפו ל"ההנהגה ההיסטורית" של התנועה היה יעקב חזן . יערי כיהן בתפקידים ציבוריים רבים , ובהם מזכיר הקיבוץ הארצי , חבר הוועד הפועל של ההסתדרות הכללית והוועד הפועל הציוני , מזכ"ל מפ"ם ( מפלגת הפועלים המאוחדת ) וחבר כנסת מטעמה ( עד . ( 1974 יערי גדל בבית ציוני שומר מצוות . מצד אמו הוא צאצא לרבי אלימלך מליז'נסק ( בעל נועם אלימלך . ( בילדותו למד בחדר , ולאחר מכן במוסדות חינוך כלליים . אחרי מלחמת העולם הראשונה למד זמן מה בסמינר למדעי היהדות בראשות צבי פרץ חיות . תחילה כתב את חיבוריו בפולנית , ולאחר עלייתו ארצה בשנת 1920 עבר לדבר ולכתוב כמעט אך ורק בעברית . הוא היה ידוע בזכות העברית העשירה שלו , השזורה ניבים מאוצר התרבות היהודית . תחיית השפה והתרבות העבריות וטיפוחן היו חלק מתפיסתו הציונית , ואחד הביטויים לכך היה עבר 9 ת שם משפחתו . הוא הצטרף לתנועת "השומר הצעיר" במלחמת העולם הראשונה ממניעים ציוניים . הפן החברתי , הסוציאליסטי , של תפיסת עולמו התפתח לאחר זמן . אף שהצטרפותו לתנועה לא היתה מרד נגד הדת כשהיא לעצמה , התנועה שעמד בראשה הציבה בפעילותה החינוכית חלופה חילונית לאורתודוקסיה , כשם שהציגה חלופה לאומית להתבוללות . בדיעבד הגדיר יערי את האתוס של "השומר הצעיר" כמיזוג בין מורשת החסידות וההשכלה . בפעילותו הציבורית הוא הציג תפיסה אנטיקלריקאלית החותרת לתת אופי חילוני לחברה היהודית מאיר יערי , ממייסדי "השומר הצעיר" ומנהיג הקיבוץ הארצי , הציג חלופה חילונית לאורתודוקסיה , כשם שהציג חלופה לאומית להתבוללות . ב"תורת השלבים" שפיתח קודמת הגשמת הציונות למהפכה הסוציאליסטית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר