אישים

עמוד:112

אישים בעקבות הקונגרס הציוני של , 1897 וב1900– אכן הצליח , הלכה למעשה , ליישב קבוצה קטנה של כורים יהודיים באי . ובאותה מידה , אך מן הצד האחר , גם סתימת הגולל על פעילויותיה של יט"א לא סימנה את קצו של הרעיון הטריטוריאלי בעולם היהודי . עשור לאחר התפרקותו של הארגון , בקיץ , 1935 התכנסו בלונדון נציגים של כמה ארגונים – ובתוכם חברי יט"א לשעבר או תומכים של ארגונים טריטוריאליסטיים אחרים – וייסדו את ה"פריילנד ליגע , " ( ליגת הארץ החופשית . ( מושפעים במידה מסוימת מההחלטה הסובייטית להקים "אזור יהודי אוטונומי" בבירוביג'אן , ואף יותר מכך ממצבם המחמיר והולך של יהודי אירופה בעקבות השפל הכלכלי העולמי ועליית הנאציזם בגרמניה , קראו חברי הליגה החדשה בתוכניתם ל"ריכוז התיישבותפ יהודית בטריטוריה לא מאוכלסת או כמעט לא מאוכלסת , " במטרה לקדם את "ההתפתחות החברתית–הכלכלית והלאומיתהתרבותית של העם היהודי . " בעקבות ניסיונות לאתר טריטוריה שכזו במקומות כגון אוסטרליה וסורינאם , התפוגגה גם ה"פריילנד ליגע" במידה רבה עקב הקמתה של מדינת ישראל ב1948– וקליטת שארית הפליטה בה ובארצות אחרות במהלך ראשית שנות ה . 50– עם זאת המשיכה הליגה עד שנות ה70– להחזיק משרד בניו יורק , ושם הוציאה לאור פרסומים אחדים . הטריטוריאליזם מיקם עצמו בתוך הקשת הרחבה של התנועות היהודיות במאות ה19– וה20– אשר שמו להן למטרה לחולל מהפכה בחיי היהודים וביהודים עצמם בתוך יצירת בסיס חדש לזהות ולקיום היהודיים בעולם המודרני . הקמתה של מדינת ישראל היתה , במובן מסוים , בבחינת הצלחה לרעיון הטריטוריאלי בצורתו הבסיסית ביותר , והתרבות היהודית שבה ממשיכה להגדיר את עצמה מחדש במציאות החדשה עדיין של טריטוריה ריבונית . דווקא כישלונם של כל הניסיונות הטריטוריאליסטיים האחרים להשיג תוצאה מעשית כלשהי הוא אולי , באופן אירוני , הסימן הבולט ביותר של הנסיבות ההיסטוריות שמהן שאב הרעיון הטריטוריאליסטי את הכוח המניע ואת כוח המשיכה העזים שהיו לו בשעתו . לקריאה נוספת : אליהו בנימיני , מדינות ליהודים , תל–אביב , . 1990 מיכאל היימן , מחלוקת אוגנדה , תל–אביב , . 1970 Joseph H . Udelson , Dreamer of the Ghetto – The Life York , 1964 . Maurice Wohlgelertner , Israel Zangwill – A Study , New 1982 . David Vital , Zionism : The Formative Years , Oxford , Cambridge , 1981 . Nationalism , and the Russian Jews , 1862-1917 , Jonathan Frankel , Prophecy and Politics – Socialism , 1990 . and Works of Israel Zangwill , Tuscaloosa , Alabama , אוטו באואר דוד רכטר אוטו באואר ( 1938-1881 ) תיאורטיקן ופוליטיקאי סוציאליסטי מן החשובים באוסטריה ההאבסבורגית , היה הוגה–דעות רב השפעה באוסטרו–מארקסיזם , אסכולת מחשבה סוציאליסטית שהקדישה תשומת–לב רבה ליחס שבין מעמדות לאומה , וניסתה לחשל פשרה בין נציונליזם לאינטרנציונליזם . הוא נולד בווינה למשפחה בוהמית אמידה של יצרני טקסטיל וסיים לימודי דוקטורט במשפטים . במהלך מלחמת העולם הראשונה נפל בשבי הרוסי , וישב בו כמעט שלוש שנים . בשנים 1919-1918 שימש זמן קצר כשר החוץ הראשון של הרפובליקה האוסטרית שבין שתי המלחמות , ובמסגרת תפקידו תמך בעוז באנשל 0 ס ( מיזוג ) עם הרפבוליקה הדמוקרטית החדשה של גרמניה . לבאואר נודעה עוצמה רבה במפלגה הסוציאל–דמוקרטית באוסטריה , שדגלה ב"דרך ביניים" בין בולשביזם לצורות מתונות יותר של סוציאליזם . לאחר כישלונה של התקוממות הפועלים בפברואר , 1934 נמלט לברנ 3 בצ'כוסלובקיה , ומת בפריז ביולי . 1938 באואר היה סופר פורה . עם כתביו נמנים ספרים עבי–כרס בנושאים תיאורטיים ופוליטיים כבדי–משקל וכן כתבים עיתונאיים . השאלה הלאומית והסוציאל–דמוקרטיה מ1907– היא יצירתו המפורסמת ביותר אשר עוסקת בסוגיות יהודיות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר