היבסקציה

עמוד:60

היבסקציה צבי גיטלמן כמו רוב המארקסיסטים האירופיים בשלהי המאה ה19– ובראשית המאה ה , 20– ראו הסוציאליסטים הרוסיים בקיומן של מדינות לאום תופעה חולפת שנוצרה בשל הסדר הקפיטליסטי והיו בטוחים שהיא תעבור מן העולם עם הופעת המשטר הסוציאליסטי . לדעתו של לנין , כבר החלו יהודי אירופה את הניתוק מן הלאומיות תוך כדי תהליכי התבוללותם . ב1913– הגדיר סטאלין , המומחה לעניינים לאומיים בתנועה הבולשביקית , את הלאום : קהילה יציבה של בני אדם שהיא יצירת ההיסטוריה והיא מתבססת על שיתוף של שפה , טריטוריה , כלכלה יציבה ומבנה פסיכולוגי המתבטא בתרבות משותפת . כיוון שהיהודים חסרים טריטוריה , שפה וכלכלה משותפות , הם אינם לאום , ולפיכך , ובניגוד לעקרונות שהטיפה להם הציונות , אין הם יכולים לתבוע מדינה משלהם . הקומוניזם , כפי שהגדירוהו לנין וסטאלין , היה עוין לרעיון הלאומיות היהודית . בכל אופן , בשנת 1918 הכירה המדינה הסובייטית החדשה ביהודים כבני "לאום" אחד , " ) נציונאלנוסט , " קבוצה אתנית , ברוסית . ( מעמד זה של קבוצה אתנית , לא דתית , נשמר להם במשך כל התקופה הסובייטית . הבולשביקים אף הקימו קומיסריאט , משרד לענייני לאומיות , בראשותו של סטאלין , עם משרדי משנה לענייניהם של פולנים , ארמנים , ליטאים , אסטונים ומוסלמים ( הוא היה מיועד לעסוק בענייניהן של האומות הצצות ועולות במרכז אסיה . ( בשנת 1918 הוקם משרד לענייני יהודים . הבולשביקים חשו כי אין להם קאדרים שיביאו את המסר הבולשביקי להמונים היהודיים . החיים הפוליטיים של היהודים נשלטו בידי קבוצות ציוניות , ה"בונד" והמפלגות הטריטוריאליסטיות והאוטונומיסטיות , ואילו סוציאליסטים יהודיים רבים העדיפו למצוא להם מקום במפלגות ובתנועות לא יהודיות . ואולם בתנאי התוהו ובוהו ששררו במלחמת העולם הקמת רשתות וארגוני נשים יהודיים . למשל , בשנת , 1893 במסגרת "הפרלמנט העולמי של הדתות" שנערך בתערוכה הקולומביאנית בשיקגו וקרא לאמנסיפציה של הנשים , הקימה חנה ג' סולומון את "המועצה הלאומית של נשים יהודיות" בארה"ב . משנת 1904 ואילך היו יהודיות חברות במועצה הבינלאומית של הנשים , ובאותה העת קמו סניפים יהודיים והם הביאו , בשנת , 1923 להקמת מועצת הנשים היהודיות העולמית . נשים יהודיות , בעיקר עשירות , השתתפו באנגליה במאבק הסופרג'יסטי הכללי , אך , יחד עם כך , פעלה כארגון נפרד הליגה היהודית לזכות בחירה לנשים , שהיתה מיוצגת ב Women's Suffrage Societies The Consultative Committee of Constitutional– שהוקמה ב1916– ונעשתה בהמשך הזמן לארגון הנאבק לשוויון זכויות אזרחיות . כך גם בגרמניה ובמדינות אירופיות אחרות התקיימו יחסי גומלין מתמשכים בין הארגונים הכלליים והיהודיים . תנועת הנשים מראשיתה היתה תנועה גלובלית . היו קשרים גלובליים רבים , אך בה בעת התפתחו תנועות לאומיות מקומיות . יום האישה הבינלאומי מסמן , יותר מכול , את המגמה הזאת . לקריאה נוספת : Organizations . Baltimore and London : The Johns Citizenship : Women's Rights and International Berkovitch , Nitza . 1999 . From Motherhood to Hopkins University Press . Cott , Nancy . 1987 . The Grounding of Modern Feminism . The Journal of Israeli History 21 : 1-25 . Gender Perspective on the Yishuv Historiography" . Herzog , Hanna . 2002 . "Redefining Political Spaces : A Blackwell . Bock , Gisela . 2002 . Women in European Histroy . Oxford : – . 2001 . "Two Models of Modernization : Jewish Women Washington Press . Representations of Women . Seattle : University of in Modern Jewish history : The Roles and Hyman , Paula . 1995 . Gender and Assimilation New Haven and London : Yale University Press . in the German and the Russian Empires" . Studies in . Imperial Germany . New York : Oxford University Middle Class : Women , Family , and Identity in Kaplan , Marion A . 1991 . The Making of the Jewish Contemporary Jewry xvi : 39-53 . Kuzmack Gordon , Linda . 1990 . Woman's Cause : The Press Routledge . Feminism and Social Action . New York and London : Rowbotham , Sheila . 1992 . Women in Movement : States , 1881-1933 . Ohio : Ohio State University . Jewish Woman's Movement in England and the United

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר