תרבות פופולרית

עמוד:283

יצירתיות כמו הגשה קולית אינטואיטיבית , העושה שימוש בשפה יומיומית ולא מליצית , הנשענת על דפוסי דיבור ושיחה ולא על פואטיקה גבוהה , שימת דגש ערכי ביצירות שבהן המחבר הוא גם המבצע , וכן חדשנות סגנונית המונעת מכוח התעדכנות במתרחש בפופ / רוק העולמי . כבר מן השנים הראשונות של הפופ / רוק הישראלי , וכן בעשורים הבאים , נוצרה הייררכיה אמנותית בין יוצרים שיוחס להם שימוש בפרקטיקות הללו לשם ביטוי אישי , חדשנות צלילית , ביקורתיות חברתית ועדכנות סגנונית מתמדת , לבין מי שנתפסו כמייצרים באמצעות הפרקטיקות האלו מוזיקה בידורית חולפת . ההיסטוריה של הפופ / רוק הישראלי והשיח סביבו הציבו בהדרגה קבוצה מצטברת של יוצרים – ובה שמות כמו אריק איינשטיין , שלום חנוך , להקת "כוורת , " יהודית רביץ , שלמה ארצי , קורין אלאל , יהודה פוליקר , אהוד בנאי , ריטה , משינה , ברי סחרוף ואביב גפן – כמבטאים מוצלחים של הכלאה בין פופ / רוק לישראליות . ההערכה האמנותית והיוקרה החברתית שחקו בהדרגה את התיוג של הפופ / רוק הישראלי כמוזיקה לא ילידית . במקום זאת הופיעו הכרה , לגיטימציה והערכה כלפי מוזיקאים כגון אלה שהוזכרו כאן כמי שביצירתם הם מבטאים ומייצגים ייחודיות ישראלית חדישה ומעודכנת . במילים אחרות , התרחש מעין "קידוש" של יצירות מוזיקה פופולרית לכדי סימון של לאומיות . המוזיקה המזרחית צמחה והתגבשה אף היא במהלך שנות ה , 70– על בסיס הכלאה בין פרקטיקות והשפעות סגנוניות של פופ / רוק לבין רכיבים שונים מתרבויות מוזיקה לאומיות ויהודיות מסורתיות מארצות מזרח תיכוניות וים תיכוניות ( מצרים , תימן , מרוקו , לבנון , יוון , תורכיה ועוד . ( הערבוב וההכלאה בין מה שנתפס כעממיות מסורתית טרום–מודרנית בהקשר של יוצאי ארצות ערב והאיסלאם לבין צלילים חשמליים , כוכבות והקשר מסחרי התקבלו כהפרה של הניסיון למסגר את הרכיבים התרבותיים של יוצאי הארצות האלה לכדי אתניות כפיפה – המזרחיות הישראלית . זאת , והדימוי העצמי האמנותי–עדכני של הפופ / רוק הישראלי שיצר מתח בין שתי המסגרות המוזיקליות הללו , הובילו תחילה להדרה ולתיוג של המוזיקה המזרחית כעולם תוכן נחות מבחינת ערכו האמנותי ויוקרתו החברתית . ואולם דפוסי הייצור ואפיקי ההפצה החלופיים שהמסגרת המוזיקלית הזאת בנתה לעצמה אפשרו לה להתגוון , להשתכלל להקת " כ וורת " – ביט יו אישי , חדשנות צלילית , ביקורת וית חברתית ועדכנות סגנונית מתמדת , הכלאה מוצלחת ב ןי פופ / רוק לב ןי ישראל וית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר