תיאטרון עברי וישראלי

עמוד:253

קלוריות של מסר , ומסתבר שהמופעים המעטים הדורשים התמודדות ביקורתית , אמוציונלית ואינטלקטואלית סובלים רובם מהעדר קהל . ישראל באמצע שנות ה2000– היא מדינה שסועה מבחינה חברתית , אך כחברה היא יוצרת הרבה תיאטרון וממוצע הצפייה בהצגות בארץ הוא עדיין מהגבוהים בעולם . התיאטרון העברי נולד מחוץ לארץ–ישראל מתוך מרידה בהלכה , אך מאז התנחל בארץ הוא התפתח עם הציונות והתמודד עם החלל , הזמן והעלילה היהודיים על בימת ההיסטוריה היהודית החדשה בהתגבשותה בארץ–ישראל . הצגת התיאטרון העברי המקצועילמחצה הראשון היתה הדיבוק ( 1922 ) של תיאטרון "הבימה . " פחות ממאה שנים מפרידות בין הצלחה מסחררת זו לבין היצע עשיר בכמותו ומפתיע לטובה באיכותו , בהשוואה לאירופה ולארצות הברית , של כשישים הצגות תיאטרון , יותר ממחציתן ישראליות מקוריות , שניתן לראות בתל–אביב בשבוע רגיל ; לבד ממופעי תיאטרון מחול , הופעות בידור והצגות לילדים . היצע זה מעיד על אהבת תיאטרון , אך זוהי גם עדות לתאוות הבילוי הישראלית : בילוי במובן "שחיקה" עשוי לעודד בילוי במובן "בידור . " ההיצע מעיד על כושר הישרדות מסחרית מעורר השתאות של אמנות הבמה המקומית . אם בראשית דרכו סטה התיאטרון העברי מדרך ההלכה , שאחרת לא יכול היה להתפתח כלל , כיום הוא נחשב לבית הכנסת של החילונים . כשם שלבית הכנסת היהודי לא הגיעו תמיד רק מאמינים , כך גם בתיאטרון הישראלי . עם זאת התיאטרון הישראלי הוא אחד מביטויי החילוניות העזים והברורים בתרבות הישראלית , ודאי מבחינה כמותית , ולעתים גם מבחינת האיכות , הבהירות וההעזה . לקריאה נוספת : חיים שוהם , הדראמה של 'דור בארץ , ' אורעם , תל–אביב . 1989 גדעון עפרת , אדמה , אדם , דם , " צ'ריקובר . 1980 גדעון עפרת , הדראמה הישראלית , צ'ריקובר . 1975 דן אוריין , דמות הערבי בתיאטרון הישראלי , אורעם , תל–אביב . 1990 בן–עמי פיינגולד , השואה בדרמה העברית , הקיבוץ המאוחד , תלאביב . 1989 בן–עמי פיינגולד , תש"ח בתיאטרון , הקיבוץ המאוחד , תל–אביב . 2001 דן אוריין , יהדותו של התיאטרון הישראלי , הקיבוץ המאוחד , תלאביב . 1998 תמונה מתוך הצגת "מחכים לגודו" שהועלתה ב"הבימה" בשנת 2002

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר