תיאטרון עברי וישראלי

עמוד:247

זכה מאיר מרגלית מ"האוהל" בהחייל האמיץ שווייק . ( 1935 ) בתקופה הזאת מסתמנת מגמה להרחיב את הרפרטואר המקומי בתרבות התיאטרון העולמית , קלאסית ומודרנית גם יחד , בצד הצגות בעלות צביון יהודי והיסטורי . אחת האסטרטגיות של הסתגלות ברפרטואר הארצישראלי היא הנטייה לערוך עיבוד ומיקום–מחודש למחזאות העולמית ( כגון וילהלם טל ) בצד פרשנות אקטואלית ארצישראלית למחזאות היסטורית יהודית כגון בזרובבל ובבר–כוכבא . ב1937– הועלתה אחת ההצגות הראשונות המתמודדות עם ההווי הארצישראלי במישרין : שומרים מאת עבר הדני , אלא שבמחזה מוצגים חברי "השומר" כטיפוסים נוקשים ומעוררי ביקורת . בשנות מלחמת העולם השנייה בשנות מלחמת העולם השנייה פחתה הפעילות התיאטרונית בארץ . אהרן אשמן העלה את האדמה הזאת , ( 1942 ) אחד המחזות החלוציים המועטים שזכו לתגובות קהל ולביקורות נלהבות . בעקבות מחזות ויצירות ספרות רוסיות , אמריקניות , קנדיות , איריות , גרמניות ואחרות העוסקות בקשרים פוסטרומנטיים בין אדם לבין דמו ואדמתו , ובהשפעת כתביו ופועלו של א"ד גורדון , מחבר אשמן את האדם הארצישראלי החדש לאדמה , שהוא מנסה לרפא ולגאול , אך בלי לנתק את גיבוריו מהעבר היהודי . האדמה הזאת השתמש במושגי קדושה יהודיים ויישם אותם מחדש באדמת הארץ , בתערובת אידיאית מרתקת בין הקודש המחולן מ"שם" לבין החולין המקודשים "כאן . " בימת התיאטרון הארצישראלי היא מקום מפגש בין העבר הנדחה לבין העתיד הנשאף , בין הבדיון לבין המציאות . ההצגה הצליחה ליצור , כדברי בן–עמי פיינגולד , "דגם מובהק של מחזה ארצישראלי שבו נוצר קשר מיוחד , חד–פעמי , בין תיאטרון לבין 'מאבק . " ... ' בשנות ה40– הוצגו מעט הצגות שנגעו , ולו בעקיפין , באימי השואה . האי–אמון בקיומה של השואה ובממדיה , וההלם הנורא לאחר היוודע העובדות , עלו בקנה אחד עם האי–יכולת לתת ביטוי תיאטרוני–אמנותי לזוועה . בכל זאת הועלה ביערות פולין מאת אופטושו , ב " האוהל " , ( 1944 ) במגמה שניתן לכנותה אסקייפיסטית , והיא מתחזקת בהמשך פעילות התיאטרון הישראלי לאחר מכן . ברוח זו נפתח בתל–אביב ב1944– תיאטרון בידורי במוצהר , " לי–לה–לו , " והוא העלה תוכניות רוויו וסאטירה מפרי עטם של אלתרמן , שלונסקי ואחרים . העיצוב הדרמתיתיאטרוני המעמיק והנרחב יותר של השואה ימתין לשנות ה50– וה , 60– שכן הן יאפשרו את הפרספקטיבה הנחוצה להעלאת נושא קשה כל כך בציבור , שרבים ממנו סבלו בעטיו ישירות . תמונה מתוך הצגת "ירמיהו" בתיאטרון "האוהל . "

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר