|
עמוד:55
הסימפוניה "הסקוטית" , ( 1842 ) ובעקבות ביקורו באיטליה נכתבה הסימפוניה "האיטלקית" . ( 1833 ) מנדלסון נשא במשרת מנהל מוזיקלי בערים דיסלדורף , ( 1835-1833 ) לייפציג 1847 -1835 ) וברלין . ( 1844-1840 ) הוא מת בשנת 1847 כשהיה בן . 38 בחייו הקצרים הספיק לכתוב מאות יצירות : לפסנתר סולו , שירים , מוזיקה קאמרית , יצירות תזמורתיות ויצירות מקהלתיות . עם יצירותיו החשובות נמנים , מלבד מה שכבר נזכר , 48 הקטעים לפסנתר הנקראים "שירים ללא מילים , " השלישייה עם פסנתר ברה מינור אופ' , 49 הקונצ'רטו במי מינור לכינור ולתזמורת והאורטוריות "פאולוס" ו"אליהו . " סגנונו המלוטש והמעודן של מנדלסון אינו חורג בדרך כלל מן המסגרות שנקבעו ביצירותיהם של הקלאסיקאים הווינאיים , מבחינת הצורות המוזיקליות והשפה ההרמונית , אך הרוח הרומנטית החדשה הגיעה אצלו לידי ביטוי אינטנסיבי באמצעות הקווים המלודיים הליריים והתזמור עשיר הגוונים . המצאתו החשובה ביותר מבחינת השפה המוזיקלית היא המחשה בצלילים של הרוח השובבה , המסתורית והאימתנית כאחד של יצורי היער האגדיים ( התופסים מקום בולט גם בספרות התקופה , ( הפיות והשדונים למיניהם . זו באה לידי ביטוי ראשון במוזיקה לחלום ליל קיץ וחוזרת ומופיעה בפרקי סקרצו כליים רבים שכתב . הסגנון הזה השפיע הרבה על מלחינים מאוחרים יותר , כמו ברליוז , ליסט וריכרד שטראוס . בעשורים האחרונים התעורר עניין מחודש ביצירת אחותו הבכורה של פליקס , פאני מנדלסון–הנזל . פאני הנזל כתבה כ500– יצירות , רובן שירים לקול ופסנתר " ) לידר ( " וקטעים לפסנתר סולו , וכמה יצירות קאמריות ומקהלתיות . רק אחדים משיריה יצאו לאור בחייה , וגם כיום רוב יצירתה מצויה רק בכתבי יד . פאני ופליקס קיימו קשרים הדוקים והשפיעו זה על זה גם מן הבחינה המוזיקלית . עם זאת ניכר ביצירתה של פאני גוון אישי מובהק – נטייה להבעה רגשית עמוקה . ג ' אק 4 מ 4 מאייר 5 ר היה מבוגר ממנדלסון ב18– שנים , אך פרסומו כמלחין אופרות בעל חשיבות כלל–אירופית החל רק בשנות ה30– של המאה ה19– והוא האריך ימים אחרי מנדלסון . מוצאו של מאיירבר אף הוא ממשפחה יהודית–גרמנית אמידה ג'אקומו מאיירבר , בן למשפחה יהודית אמידה מברלין , מוזיקאי רבגוני שעיקר פרסומו בזכות הסוגה החדשה , "הגראנד אופרה , " שפיתח בצרפת והיא השפיעה על מלחינים רבים ובהם ואגנר פליקס מנדלסון-ברתולדי ( מאחוריו , אחותו פאני , מלחינה בזכות עצמה , ( נכדו של הפילוסוף משה מנדלסון , מגדולי המלחינים בדור הראשון של המוזיקה הרומנטית בגרמניה
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|