תנועות נוער יהודיות באירופה

עמוד:304

הצ"ס , "פועלי ציון" וה"בונד , " הדגישו יותר את הפן הנארודניקי . תנועת הנוער היהודי בגרמניה "בלאו–וייס , " למרות דגשיה היהודיים , היתה בעשור הראשון לקיומה תמונתראי של תנועת הנוער הגרמנית החופשית . בשנות ה30– התחוללו בה שינויים רעיוניים והיא נעשתה לחלק מהמחנה החלוצי . תנועות הנוער שהלכו בעקבות השומר הצעיר אימצו תמהיל של המסרים הנארודניקיים , של ערכי תנועת הנוער החופשית ושל הצופיות . הצרכים הייחודיים של הנוער , מגוון המסורות המקומיות וריבוי ההשפעות הרעיוניות יצרו גיוון ושוני בקרב תנועות הנוער היהודיות , והגיוון והשוני האלה גם עודדו את היריבות ביניהן וגם הגבירו את השפעתן ברחבי מזרח אירופה היהודית . השורשים ההיסטוריים של תנועות הנוער והצרכים הנפשיים של חבריהן יצרו סולם הייררכי של קווי האופי הייחודיים של כל תנועה ושל חובות חניכיהן . חרף הזהויות הרעיוניות המוגדרות של כל אחת מהתנועות , והמאבקים האידיאולוגיים ביניהן , הרי במרכז חייהן עמדו האתוס והנורמות ההתנהגותיות . הדבר הקובע לחניך היה המותר והאסור מבחינת הנורמה התנועתית . לא בכדי הסעיף היחיד שאושר בכינוס מייסנר שנזכר לעיל היה ההינזרות משתייה ומעישון , והסעיף החשוב בדיברות השומר הצעיר היה הדיבר העשירי הקובע דפוסי התנהגות של "סגנון החיים השומרי , " שלשונו היתה : "השומר טהור במחשבתו , במעשיו ובדיבוריו , אינו מעשן , אינו שותה כוהל ושומר על הטוהר המיני . " בקרב יהודי מזרח אירופה התרחשו בתקופה שבין שתי מלחמות העולם תהליכי מודרניזציה מהירים , ששינו בן לילה דפוסי חיים ועקרו מן השורש מסורות ומנהגים . לעומת תהליך המודרניזציה שפקד חברות אחרות , שהיה הדרגתי ונמשך כשניים עד שלושה דורות , בחלקים חשובים של החברה היהודית , ובעיקר במזרח אירופה , הוא התרחש במהלך דור אחד , ויצר בכך , במקרים רבים , שסע עמוק בין עולמם של הורים לעולמם של ילדיהם . עדויות רבות של חניכי תנועות הנוער במזרח אירופה בתקופה שבין שתי המלחמות מתארות תמונה דינמית , רבת גוונים , עמוסת מתחים בין–דוריים , רו A ית חיבוטי נפש , שיחות אינטלקטואליות והשתפכויות רגשיות . ברבות מהעדויות האלה שזורים גם תיאורים של השסע והמתח שנוצרו בין הורים לילדיהם באותה העת . צשקה ארנון מתארת את קן השומר הצעיר בקראקוב , בשנות ה20– של המאה ה ... " : 20– הקן היה גדוש נעורים – קן עלוב , שוכן בלב הרובע היהודי – כשאנו תקועים כ200-150– בני נוער בחצרו האחורית של הבית , בתוך מעון של שניים או שלושה חדרים . הקבוצות היו יושבות גם בחצר , גם בפינות החדרים , הכול דחוס . [ ... ] מדי פעם היו מזנקים ' ביקורי פתע' של הורים אדוקים , שבאו לחפש את בנותיהם הסוררות – ואלו היו מסתתרות בתוך ארון או קופצות מבעד לחלון . לפעמים גילו אותן וסטירות לחי צלצלו באוויר [ ... ] מדי שבת אחר הצהריים , כשכל חברי הקן צעדו בסך , לבושים בחולצות שומריות – אל מרחבי השדה שבפאתי העיר – נכספתי גם אני לצאת לטיול עם הגדוד שלי , אך לא העזתי לצעוד ברחובות העיר בגלוי , והייתי מצטרפת אליו מחוץ לרובע היהודי . חולצתי השומרית היתה מוסתרת מתחת לבגדי הרגילים . להורי , אסור היה כמובן לדעת שאני חברה בתנועה . חברות זו היתה בעיניהם כיציאה לשמד . בנשימה אחת דיברו על אפיקורסות , ציונות והפקרות . [ ... ] מה משך אותי אל הקן ? ההווי , השירה , הריקודים , החברותא , הרומנטיקה של שיחות מלב–אל–לב , הסיפורים המלהיבים על הארץ [ ... ] אינני זוכרת את תוכן השיחות , אך אזכור את האווירה , את תסיסת הנעורים , החלומות , הספקות – אמונה באלוהים או לא ? אהבה מהי ? הספרות הפולנית הכובשת [ ... ] ( ז'רומסקי , בז'וזובסקי , ( הבעיות הסוציאליות הבוערות . " אווירה שונה , שגם היא הלהיבה את הנוער , שררה בתנועת הנוער הרוויזיוניסטית בית"ר . אחד מחבריה נזכר : "התהלוכות ( שלנו ) מן המגרש בפראגה אל העיר ובחזרה למגרש עוררו התלהבות . ורשה היהודית והפולנית קיבלה את הקהל הגדול של בני הנעורים באהדה רבה . הפולנים צעקו בתמיהה : הצבא היהודי . היהודים נתרגשו , מחאו כפיים , שרו עם הצועדים , בכו מגיל . התזמורות המנגנות מנגינות צבאיות הוסיפו לאווירה החגיגית . ורשה היהודית עוד לא ראתה כזאת . " אך בעוד שמודרניזציה פותחת מטבעה נתיבים חדשים חברי ארגון הנוער של ה"בונד , " צוקונפט , בהפגנת 1 במאי בוורשה בשנת . 1933 לחלק גדול מתנועות הנוער היהודית באירופה היתה זיקה למפלגות פוליטיות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר