|
עמוד:13
הורסים אנו את עצמנו . אם האדמה היא נדיבה מאוד ומסוגלת להזין את כל ילדיה , אך רק אם נתייחס אליה בתבונה . מסתבר , שהפיתוח הכלכלי במדינות המפותחות והתעשייתי ™ הוא בעצם תהליך עושק . התושבים הסובלים מכך אוספים נתונים על כמויות מסוכנות של רעלים ההורסים את הסביבה ואת פני כדור הארץ , אך מעט מאוד ניתן לשינוי אם המדינות הגדולות לא תשתפנה פעולה בנדון להפחתת הרעילות . המדינות הבלתי מפותחות , השואפות להימלט מן העוני ולספק שרותי חינוך ותנאיי חיים סבירים לאוכלוסיותיהן , אינן מוותרות על פיתוח תעשייתי בקירבן וטוענות , שמניעת זיהום בעבורן נמצא יקר מדי , ושהוא חל על המדינות המפותחות משום שהן החלו בזה , ואילו לגביהן טרם הגיע הזמן לסגת מכך . ניתן לפתור בעיות סביבה אך ורק במשא ומתן גלובאלי ובהסכמים בין מדינות . כדור הארץ יש לראותו כמערכת אקולוגית שלמה . הסביבה הגלובאלית בנויה ממיליונים של תהליכים מרחביים . לנו ידוע כיום על הסביבה יותר מאשר היה ידוע לאבותינו . הפתרונות הגלובאליים הם מאוד יקרים ודרוש הרבה מאוד כסף כדי לשנות את המציאות כדי לאמץ מדיניות אחרת . אם אנו רוצים לחיות בעתיד הרמוני יש להבין , שהסביבה היא דינאמית ופועלת כמערכת ויש לראותה מפרספקטיווה מרחבית משום שכל המקומות שלובים אלה באלה . הבעיות הסביבתיות הקיימות כיום בעולם אינן נפתרות משום שהלחץ ליישום מדיניות סביבתית הולך ונחלש על ידי אינטרסים פוליטיים וכלכליים . רוב הארגונים הלא ממשלתיים העוסקים בסביבה מעורבים במישור האזורי או הארצי , אך לא בהיקף הגלובאלי . גורמים משותפים המעוניינים להילחם בהשחתת הסביבה מקימים לפעמים מוסדות מסועפים , שאינם מוצאים מימון לפעולתם . חינוך הוא מרכיב חשוב בפתרון בעיות הסביבה . יש לעורר את הציבור לבעיות הסביבה המתבלית על פני כדור הארץ , וכדי לפתור בעיות כאלה יש צורך במערכות ממשלתיות ובהסכמים מקיפים . לא גבולות של מדינות עשויים להגן על כך , ולא על ידי פעולות הנעשות בידי ממשלות בודדות . גם מדינת ישראל אינה חפה מכל פגיעה במשאבי הטבע הדלים המצויים בה . הקרקע החקלאית , מקורות מי התהום , חופי הים , הצומח הטבעי ונופיה הייחודיים הם מתנת חלקת האלהים הקטנה שניתנה לה מתוך כדור הארץ
|
|