קריאת התורה וההפטרה

עמוד:233

תחתיהם ויעטרם בכתר ישועה ובעטרת נצחון. ויקים בהם הכתוב, כי יהוה אלהיכם ההלך עמכם להלחם לכם עם איביכם דברים כ, ד להושיע אתכם, ונאמר אמן. התפילה ממשיכה בדרך כלל בעמ' μ≥2. ברכת החודש בשבת אשר בשבוע שלאחריה עתיד לחול ראש חודש אומרים הקהל והחזן: יהי בעקבות תלמוד בבלי רצון מלפניך, יהוה אלהינו ואלהי עמידה ברכות טז ע"ב אבותינו, שתחדש עלינו את החדש הזה לטובה ולברכה. ותתן לנו חיים ארוכים, חיים של שלום, חיים של טובה, חיים של ברכה, חיים של פרנסה, חיים של חלוץ עצמות, חיים שיש בהם יראת שמים ויראת חטא, חיים שאין בהם בושה וכלמה, חיים של עשר וכבוד, חיים שתהא בנו אהבת תורה ויראת שמים, חיים שימלא יהוה משאלות לבנו לטובה, אמן סלה. ∞ ארוכים: של בריאות. חלוץ עצמות: בריאות טובה [ישעיה נח, יא]. יראת חטא: היזהרות שלא לחטוא. ברכת החודש: ראש החודש היהודי תלוי בהופעת הירח, והחודשים עשויים להיות בני עשרים ותשעה יום או בני שלושים יום [ובמקרה זה מציינים שני ימי ראש חודש: היום השלושים בחודש האחד והיום הראשון בחודש שלאחריו]. כיום לוח השנה הוא קבוע, אבל בתקופת חז"ל נהגו לקבוע את ראש החודש על פי עדים שבאו והעידו כי ראו את מולד הירח [משנה, ראש השנה, פרק א]. אם עדותם נתקבלה, היו מודיעים באמצעים שונים על תחילתו של חודש חדש. לזכר מנהג זה החלו בימי הגאונים להודיע בפומבי על מועדו של ראש החודש ולברך אותו, דבר שנעשה בשבת שלפני ראש החודש [פרט לשבת שלפני ראש חודש תשרי, הוא ראש השנה]. יהי רצון מלפניך: בתלמוד הבבלי זה [בקיצורים] נוסח התפילה שהיה האמורא רב [בראשית המאה השלישית] אומר יום יום בסיום תפילתו.

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר