מבוא השלטון המקומי הערבי בישראל: האם ניתן לצאת מהמשבר? אסעד גאנם ופייסל עזאיזה

עמוד:13

בנוסף , המבנה החמולתי של החברה הערבית מקשה על עבודת הרשות המקומית ועל ייזום וביצוע פרויקטים והכשרת תשתיות לצורכי הציבור . ריבוי בעלויות פרטיות על קרקע , דאגה לקידום אינטרסים אישיים וחמולתיים צרים ובחירות על רקע חמולתי עדתי הם חלק מן הסיבות לכך . הרשות המקומית גם מתקשה לגבות את המסים וההיטלים מן התושבים : בעלי תפקידים ברשות המקומית אינם מפעילים את כל סמכותם כדי לגבות יותר מסים בגלל שיקולים פוליטיים חברתיים ומחשש לפגיעה במערכת היחסים התקינה עימם . ביישובים רבים התפתחה תרבות של חוסר מחויבות ואף זלזול בחובות התושבים לרשות המקומית . כך רווחות תופעות של התחמקות מתשלום ארנונה והחובות , זלזול וחבלה ברכוש ציבורי ובמרחב הציבורי , בנייה והקמת תשתיות באופן שאינו תואם את התוכניות ומנוגד לאינטרס הציבורי , ומיעוט יוזמות לקידום היישוב ופעילות למען הקהילה . בנוסף , קשה לשקם את דימוי הרשות המקומית בקרב הקהילה ולקדם את התפיסה שתפקידה לשרת את כלל התושבים ולפתח את היישוב באופן שוויוני , יעיל ואפקטיבי . העלייה ברמת החיים של החברה הערבית , המודעות הגוברת של התושבים לזכויותיהם בשלטון המקומי והחיכוך עם החברה היהודית , הנתפסת כמפותחת ומתקדמת יותר , גרמו להגדלת הציפיות של התושבים מהרשות המקומית ביחס להספקת שירותים והרחבתם , העלאת רמת השירות ודרישה לשיפור משמעותי בפיתוח תשתיות הולמות . בשל המחסור היחסי בארגונים וולונטריים ובמוסדות אזרחיים המסייעים לפיתוח שירותים מוניציפליים , הפכה הרשות המקומית לכתובת הכמעט בלעדית של התושבים לקבלת שירותים ומענה לציפיותיהם הגדלות והולכות . טבלה מס' . 1 המצב החברתי כלכלי של הרשויות המקומיות הערביות ( שנת ( 2002

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר