|
עמוד:11
ושב כעם צאצאיו , בני ישראל , ובעקבותיו היסטוריה מתמשכת של גלות ושיבה . בשני מובנים אלה , של התחלה וסיום , יציאה ושיבה , מקום הוא נתון ויצירה ; אי אפשר בלעדיו ועדיין הוא תלוי הקמה , לא רק במובן הפיזי - כמו בניית קן , מלונה , בית מחולק לחדרים עם חצר וגן , עיר או ארץ עם גבולות , אלא במובן התרבותי - יצירת והנחלת שפה , טקסט , מיתוס , היסטוריה , אתוס , גבול , חוק . המושג החברתי תרבותי , שיח ושיחת המקום , הכרוך ביחסים ובקשר , גם אם יחסי איבה או קשר שלילי , הוא המגדיר פיסת קרקע , נקודה , נוף או מבנה כלשהו כמקום . מקום מוקם וממוקם בין אנשים , בתוך מושגים , ופותח את עצמו בכך לשונות ולהשתנות , ליחסיות תרבותית , ולהמצאה אנושית בלתי נדלית . הספר שייפרש להלן , נע ונד במנעד שבין המאמצים לאתר את "המקום הישראלי , " לבין הניסיון לנסח מקום כתופעה אנושית , אנתרופולוגית , כללית , כוללת , שישראל היא צורה אחת שלה , ייחודית ככל שתהיה . יחסיותה של תופעת המקום וצורותיה הרבות לא מאפשרות מבט "כללי" על מקום ; אין בנמצא מקום כללי , אלא רק ריבוי צורותיו . ובכל זאת , בין הצורות אפשר לזהות "דמיון משפחתי" ועקרונות משותפים . העיון במקום הישראלי , ב"הארץ" ובעלילתה , הוא , על כן , לאורך הספר , גם קרש קפיצה מ ולמושגים כלליים ולהגות מקום אנתרופולוגית , פילוסופית ופואטית . כך , שם הספר מכוון הן ל"על המקום" כאומר מידיות , שידור מהשטח , והן ל"על המקום" כתיאור מתוך התבוננות ממרחק , מפרספקטיבה עיונית . מקום באנתרופולוגיה טצמית תחילתו של הספר במאמר ששמו חל על הספר כולו , אשר נכתב יחד עם גדעון ארן בסוף שנות השמונים בירושלים , ופורסם ב 1991 באלפיים . 4 "על המקום : אנתרופולוגיה ישראלית , " אלפיים , 1991 , 4 עמ' . 44-9 המאמר התפרסם גם בגרסה אנגלית : . Contemporary Jewry , 1994 , volX , pp . 195-210 "The Land of Israel : Myth and Phenomenon" in Studies U
|
|