פרק ראשון: לוח־השנה היהודי - משמעותם של סדרי הזמנים

עמוד:13

אחרת . שיבת ציון החזירה לו לעם ישראל את חיי היחד בגבולי מקום , ועדיין נשאר גולה מרצונו מאותם חיי יחד שבהם נתכנס לבית משלו רוב תקופת גלותו , הם חיי היחד בגבולי הזמן . דומה כי שיבת העם אל עצמיותו מחייבת את הצירוף השלם , כדי שיהיו גבולי המקום וגבולי הזמן לאחדים . כיצד נקבעים סדרי זמנים של עם ? הוי אומר : על ידי ציון של מאורעות או מעשים במסלול חוזר ונשנה . נאחזים קודם כול במאורעות טבעיים החוזרים ונשנים בקצב קבוע , שלפיהם אנו מודדים יחידות שוות של זמן . הקפת השמש במחזור היממה , הקפת הירח במחזור החודש , מחזור העונות . יש , כמובן , צד הסכמי בבחירתם של מאורעות קצובים אלה בטבע להיות סימני הזמן . מכל מקום , ההסכמה עליהם היא הכללית ביותר והיא נראית כה מובנה מאליו עד שהיא נראית לנו לא כהסכמה בין אנושית , אלא כחוק הטבע עצמו , שהרי מדובר במאורעות המעצבים את מצבי הקיום המקיפים והקבועים של האדם . משולים הם לבנין שבתוכו אנו מקימים לנו בית . אף על פי כן הסכמה היא הנאחזת בהם כסימני הזמן והסכמה היא המפרשת את משמעותם על ידי אופני ציונם ואת המבנה הנוצר על ידם . בכך עוד נרחיב להלן . סוג אחר של מאורעות מחזוריים טבעיים , שאנו נאחזים בהם לקביעת סדרי הזמנים , הוא מאורעות הצמיחה הביולוגית המציינת את מסלול החיים האישי : ילדות ובגרות וזיקנה , מחזור הדורות "בבוא זה אחר סור זה " . בהקשר זה כבר בולט יסוד ההסכמה לכתחילה , שהרי גם אם מחזוריות הזמן הביולוגי נתונה היא לנו וגזורה עלינו כגורל - אין המרווחים בין סימני זמנה ברורים וקבועים במדויק , ועיצוב סימני הזמנים הללו הוא הסכמי ומיוחד לכל תרבות . בין כך ובין כך לפנינו מאורעות מסמני זמן במחזור החיצוני - הזמן הקוסמי ; ומאורעות מסמני זמן במחזור החיים הפנימי - הזמן הביולוגי ; על שנים אלה מתוספים מאורעות שמחזוריות ציונם היא ענין הסכמי לחלוטין . אלה הם מאורעות או מעשים המבטאים תכליות ויעודים שהאדם קבע לעצמו בבחירתו . מאורעות המציינים הישג גדול או מפלה גדולה בדרך מאבקיו של עם לקראת התכלית שהציב לעצמו . על פני המסלול שנקבע על ידי מאורעות הזמן הקוסמי מציין העם את המאורעות הללו , ובשוב זמנם הוא חוזר ומבליט אותם כדי להיכנס לרציפותו של מסלול היסטורי . הנה , אם כן שלושה עקרונות המבנה של לוח השנה ושל מחזורי שנים כיחידות של זמן . העקרון הקוסמי הקובע את היחידות המדודות של היום והלילה , החודש והשנה ומחזור עונותיה,- העקרון הביולוגי הקובע מחזור זמנים ליחידים במהלך התפתחותם ותמורתם בזמן ואף מציין מחזורי זמנים לציבור כקצב של חילופי הדורות ( השמיטות והיובלים ;( והעקרון ההיסטורי : ציון המאורעות המסמלים את התכליות שהעם חי לקראתן . מאורעות המבטאים את ההכרעות הערכיות הקובעות אורחות חיים .

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר