פתח דבר

עמוד:13

שלו חלק מגל השטנה של "צבא אויבי המקרא , " אבל אי אפשר היה לא להגיב על טענתו , המבוססת על עדויות מוצקות , שחלק מעולמו הרוחני התרבותי של המקרא שאול מהתרבות האשורית הבבלית . הטענה הזאת העניקה לקוסמולוגיה המקראית מעמד של מיתוס ודחתה את האמונה שמקורה של התורה בהתגלות היסטורית על טבעית . בתגובה היה אפשר לבטל את הערך של העדויות החוץ מקראיות , 15 לדחות את הטענה שלתרבות המסופטמית היתה השפעה כלשהי על תרבות עם ישראל הקדום , או אפשר היה לטעון , שאכן המקרא שאל יסודות שונים מן התרבות המסופוטמית , אבל הגניוס העברי שינה את תוכנם ואת משמעותם . בכל מקרה , ההתמודדות עם הסוגיות האלה היתה האתגר הגדול שפולמוס בבל והתנ"ך הניח לפתחה של הכרת העבר של היהודי המודרני - האורתודוקסי , הרפורמי וה"חופשי , " הפולמוס העביר את הדיון במהות של היהדות המקראית , במקורותיה ובתכניה , מן התחום התיאולוגי והפילוסופי אל התחום ההיסטורי הפוזיטיוויסטי . פולמוס בבל והתנ"ך , שהתקיים לקראת סוף המאה התשע עשרה הארוכה ( שהסתיימה ב , ( 1914 לא היה אפוא אפיזודה שולית נשכחת בהיסטוריה האינטלקטואלית של יהודי גרמניה ובהיסטוריה האינטלקטואלית של היהדות המודרנית , ולא הערת שוליים בתולדות מחקר המקרא ותולדות המזרח הקדום . הפולמוס נשאר אמנם בשולי הזיכרון ההיסטורי היהודי ועל פי רוב הוא מוזכר כאפיזודה ראויה לשמצה . יש המעלים אותו מתהום הנשייה כאשר הם מבקשים להתריע על המדרון שאליו יכול המחקר המדעי להיקלע כשהוא הופך לחלק מפולמוס סנסציוני ומשמש כלי בידי אידיאולוגים ובידי תיאולוגים . ואולם , פולמוס בבל והתנ"ך היה פולמוס חשוב בהקשר של זמנו ובהקשר של הדורות הבאים כאחד . הוא היה , מצד אחד , נקודת שיא במלחמה על התנ"ך במאה התשע עשרה , שהתחוללה בגרמניה , אך גם במקומות אחרים , ומצד אחר נקודת הפתיחה של המלחמה על התנ"ך במאה העשרים , פתח לפולמוסים שהתנהלו בדורות הבאים . כדי להבין את הרקע לפולמוס ואת הקשריו השונים יש לתאר תחילה את טיבה של מהפכת התנ"ך בחברה הנוצרית ובחברה היהודית במאה התשע עשרה . במילים אחרות , יש לתאר את התמורות שחלו במעמדו של התנ"ך בתרבות היהודית המודרנית , את התגובה על התגליות הארכיאולוגיות מן המזרח הקרוב הקדום ואת התגובה על הביקורת הפילולוגית ההיסטורית של המקרא . פולמוס בבל והתנ"ך נפל אמנם כמעט כרעם ביום בהיר בחלל עולמה של יהדות גרמניה אבל , כיוון שהתקפות על המקרא - והגנה עליו - לא היו עניין חדש , יש צורך לברר מה היו המרכיבים החדשים בפולמוס . לנושאים האלה מיוחדים הפרק השני והפרק השלישי . יש לציין , כי התהליכים שיתוארו בהם לא היו לינאריים , אלא התרחשו במשולב : העניין היהודי בתגליות הארכיאולוגיות החל בשנות החמישים של המאה התשע עשרה והתגובה היהודית על ביקורת המקרא שלפני עידן יוליוס ולהאוזן ( משנות השבעים של המאה התשע עשרה ואילך ) החלה כבר בתחילת המאה . בפולמוס בבל והתנ"ך השתלבו שתי התגובות האלה כשהן ניצבות מול האתגר החדש . החלק השני של החיבור עוסק בסקירת פולמוס בבל והתנ"ך בהקשר הפנים נוצרי

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר