הקדמה

מתוך:  > חרב היונה > הקדמה

עמוד:12

אנסה לעקוב אחר תגובתם של אנשים למציאות משתנה : כיצד פירשו את האירועים שלהם היו עדים , וכיצד התמודדו עם התמורות המתהוות במישור האידיאולוגי , הפוליטי והנפשי . מה היו המסגרות האידיאיות שאותן עיצבו לצורך זה . מה היו הביטויים לתמורות בנורמות המנחות . מה היו הכלים שבאמצעותם הועבר האתוס המתגבש אל ציבור "צרכניו ? " כיצד "גויסו" מיתוסים , סמלים , רטוריקה ושירה , להנחלת האתוס החדשן כיצד קיבלו מושגים נשכחים מימים עברו לשד חיים חדש , והועברו מן המישור של הפשטות מפעימות , אל המישור הקונקרטי , כקווים מנחים לפעולה . מה קורה לסמלים ורעיונות , אשר התהוו וגובשו בסביבה אנושית מסוימת , כאשר הם מועתקים אל סביבה השונה ממנה . מה קרה למושגים ולסמלים אשר הושאלו על ידי דור האבות מן המאגר הלאומי האירופי , ועברו התאמה לתמונת עולמם שגובשה בגולה , כאשר הם אומצו על-ידי דור שהתחנך במציאות הארצישראלית החדשה ? מתי וכיצד הבינו "חלוצי היישוב ובוניו , " שהקמתה של מדינת היהודים תהיה כרוכה בשימוש בכוח-זו סוגיה שעמדה במוקד דיוננו . שאלה מורכבת זו חייבה סידרת שאלות מקדימות : כיצד הם תפסו את התרחשות ההתיישבות היהודית בארץ ? מאימתי היו מודעים להתנגדות הערבית , ולאופיה הלאומי ? כיצד תיארו לעצמם את עתיד היחסים בין יהודים וערבים בארץ ? מהם השינויים שחלו בתפיסתם הבסיסית בשאלה נכבדה זו , או שמא משנקבעה , לא חלו בה אלא שינויים מעטים ? אנשים וזרמים שונים הגיעו במועדים שונים להכרה שהקמתה של ישות מדינית יהודית בארץ ישראל תחייב שימוש בכוח . מה היו השלבים שייחדו את דרכו של כל זרם להכרה זו ? מה הביא להחשת או להשעיית הנכונות להעניק לגיטימציה לשימוש בכוח ? הדיון בספר נע על פני כמה מישורים : השינויים שחלים בתפיסת המציאות וכתוצאה מהם - בהתייחסויות הפוליטיות ; הדיון הערכי והאידיאי , תוך זיקה להשקפות עולם , הניצבות במבחן המציאות ; ההשתקפויות של דיון זה במיתוסים המנחים ובמסרים המשודרים ; התמורות בתמונת העולם ובהתייחסות למציאות עם המעבר מ"דור האבות" ל"דור הבנים . " אילו ניסיתי לתת ביטוי הולם לכל זרם ותת זרם בחברה

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר