הקדמה

מתוך:  > חרב היונה > הקדמה

עמוד:11

מפני מעשים עוינים וחוויות משפילות , ולא העלו על דעתם להגיב בכוחות עצמם כנגד מעניהם . הופעתה של תנועה לאומית יהודית לא היתה כרוכה בשינוי דרמטי בהתייחסות זו . הדימוי העצמי של היהודים כאומה אשר סולדת מאלימות בכל צורה שהיא היה טבוע עמוק בפסיכה הלאומי מכדי שישתנה בן לילה . אך הנה , לא עברו מאז אלא מאה שנה , ומנהיגה של מדינת ישראל מצא לנכון וללגיטימי להביע דעה , אשר עומדת בניגוד גמור להנחות הבסיסיות של אתוס לאומי זה . מדינת היהודים דהיום מאופיינת , בין השאר , בעוצמתה הצבאית ובנחישות לוחמיה . הדימוי העצמי של היש ראלים , כמו גם הסטריאוטיפ הרווח שלהם , הוא זה של עם גיבורים אמיצי לב " . עם קטן אן אמיץ / ' כפי שאמר משה דיין , אשר אינו מהסס להשתמש בכוח , להגנת האינטרסים הלאומיים שלו . השינוי שחל באתוס הלאומי לא הצטמצם רק ליהודי ארץ ישראל . הוא מתבטא גם במיליטנטיות חדשה שהופיעה ביחסם של יהודי הגולה אל סביבתם הלא יהודית , בנכונותם לקרוא תיגר על נוכרים תוקפניים , ולהאבק על כבוד היהודים ומעמדם , גם כאשר כרוך הדבר בהתנגשויות פיסיות . הנה כי כן , מאה אחרונה זו היתה עדה לתמורה מעמיקה ביותר שחלה בכל מה שנחשב כתכונות יהודיות אופייניות . הופעתו של האתוס הלאומי החדש לוותה בגיבושה של זהות עצמית אחרת וגובתה במערכת ערכים ונורמות הולמת . תמורה מהפכנית זו היא עניינו של ספר זה . אנו נעקוב אחר השינויים שחלו בתפיסות המוסר , קוד ההתנהגות , סדרי הקדימויות , תמונת העולם , הסטריאוטיפים הרווחים , באידיאולוגיה הציונית ובדרכי הוצאתם אל הפועל . התקופה שבה נעסוק התחילה עם הופעת התנועה הציונית , בשלהי המאה ה , 19 והסתיימה עם הקמת המדינה ב . 1948 נראה לנו , שזו היתה התקופה שבה חלו התמורות בעלות המשמעות . מה שאירע לאחר מכן , היה בבחינת ספיח למהפך הגדול שהתחולל תוך תקופה קצרה יחסית זו . ספר זה אינו מתיימר לחדש בכל מה שנוגע לעובדות היסוד , אך מבקש לחדש באינטרפרטציה . סיפור ההתיישבות הציונית בארץ ישראל , העימות עם הלאומיות הערבית , המשולש היהודי ערבי בריטי בתקופת המנדט , סופר כבר על ידי רבים . בספר זה

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר