התפתחות האידיאולוגיה הלאומית של זרם העובדים

עמוד:10

את בעיות העם היהודי במסע שיבתו לנורמליות , כי אם את עבודת האלוהים . 20 ב , השקפות ברל כצנלסון ודוד בן - גוריון על חיתך ילדי העובדים בשנת 1932 , בכינוס הששי של עובדי מוסדות החינור של זרם העובדים , ניטש ויכוח . יצחק שוויגר ( לימים : דמיאל ) טען כי המוסר שיש לחנר עליו הוא הלקח שלימד הלל הזקן : " דעלר סני - לחברר לא תעביד " . ברל כצנלסון חלק על כך . אמנם הוא הסכים עם שוויגר בהתנגדותו לחינוך הסובייטי , אולם סירב להתעלם מהקונפליקטים בחברה ותבע חינוך למעורבות פעילה בהם . ברל כצנלסון הציע לחנך על המופת של משה : הלה , כשהבחין בשני אנשים נצים , התייצב לצידו של הצודק עד כדי רצח הכלתי צודק והטמנת גופתו . מוסר היהדות , מוסרו של הלל , אין די בו . על תנועת העבודה " לגדל דור בעל תפקיד חיובי בחיים " . 21 בשנות השלושים צידד ברל כצנלסון בהכללת זרם העובדים , מבחינה אדמיניסטרטיבית , במערכת החינוך של היישוב , ובכך הסכים עם בן - גוריון ועם רבים מחבריו להנהגה . הוא אף גילה תקיפות רבה בעניין זה כנגד החזית שהתנגדה לכך , שהיתה מורכבת ממורי זרם העובדים ועסקניו מהשמאל במפא " י יחד עם השומר הצעיר . 22 אולם ברל חלק על בן - גוריון ביחס לעצם הצורך בזרם חינוך של ההסתדרות . בירח עיון לצעירים מההסתדרות שערך ברל כצנלסון ברחובות ב - 1941 הביע דעתו , בניגוד לדעת בן - גוריון , בזכות קיומם של זרמים חינוכיים : לא הייתי מבקש לנגוע פה בשאלה שלא טיפלנו בה , אילמלא דבריו של בן - גוריון . דווקא משום שאני שותף עימו בכמה דברים שביסוד , רואה אני להדגיש כי אני חולק עליו בזה . לדעתי , אין האחדות הלאומית מחייבת ביטול זרמים בחינוך . וגם אחדות החינוך , במובן הלאומי , אינה מחייבת ביטול זרמים בחינוך . אחדות החינוך צריכה להתבטא בכמה דברים חשובים : באחדות הלשון , בחובת לימודים מסויימים בכל בתי הספר , בפיקוח לאומי עליון על כל בתי הספר , באחדות התנאים ההיגייניים והכלכליים , אך לא ב " אחידות " , לא בביטול הזרמים בחינוך הנאבקים על עיצוב דמותו החברתית והרוחנית של העם . . . אין אני חסיד של מערכת חינוך " אחידה " , הנקבעת בכלליותה ופרטיה על - ידי הממשלה , העומדת " למעלה " מן המגמות הפדגוגיות , הסוציאליות והדתיות השואפות להתגלמותן . המדינה צריך שיהיו לה כמה חובות לגבי בית הספר וגם כמה זכויות , אך אין להפריז בהשלטת המדינה על בית הספר . . . כל הנסיונות החינוכיים הגדולים שנעשו בעולם ספק אם היו ניתנים להיעשות ואם היו נעשים במסגרת של חינוך ממלכתי אחיד . . . ואצלנו היהודים לא כל שכן . הן בית הספר העברי עודנו יצור צעיר כל כך ועוד לפניו דרך חיפושים ארוכה . 23

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר