|
עמוד:8
מרקס ; מהתנ " ך ומההיסטוריה של עמים אחרים כאחד שאבו תיאורים לניגודי מעמדות . 12 אכן עם ההסכמה הרחבה לחנך , באמצעות התנ " ך , לציונות סוציאליסטית מגשימה , הקושרת את היהודי לארץ , לאדמה ולעבודה בפועל , נתגלעה גם מחלוקת חריפה בין הימין והשמאל בזרם העובדים . המחנכים של השמאל , השומר הצעיר , מרדכי סגל וחבריו מהקיבוץ המאוחד , אנשי הרדיקליזם החברתי והחינוכי , ראו בתנ " ך מושא למחקר חברתי מעמיק של החברה המקראית . לא פחות מאחרים עסקו גם הם בשאיבת ערכים אינטנסיבית מן התנ " ך , אך ללא אותה קדושה חסרת הבחנה או שאיפה להאחדה שאפיינו את הגישות המקובלות . בהסתמכה על מדע המקרא ערכה האסכולה החינוכית השמאלית והקיבוצית סלקציה בתכנים החינוכיים של התנ " ך . ללא רחמים חשפה את הקונפליקטים בין מעמדות ומגמותיהם , המשתקפים במאבקי הדמויות , מבלי לקדש את המסגרת הכוללת . בעזרת הכלים של מדע המקרא חשפו מחנכים אלה בתנ " ך תכנים אנושיים כלליים ולא רק לאומיים . המסגרת המארגנת והכרונולוגית של המקרא נתפרשה כעריכה מאוחרת ומגמתית , המקנה אחידות מדומה לחומר הקמאי המגוון . האוצרות החינוכיים במקרא נתפסו כשבויים בתוך מסגרת דתית - מורליסטית מאוחרת המוצצת מהם כביכול את לשדם האנושי - ספרותי . סבורים היו שקילוף המסגרת הצדקנית והמגמתית הינו תנאי בל יעבור לראיית התנ " ך כספרות בעלת ערך אנושי כללי . גישתו החילונית - מחקרית של השמאל ראתה בתנ " ך ילקוט מקורות ספרותיים של עם ישראל בשבתו על אדמתו ; לכן התירה , אף המליצה , על בחירה של סיפורים וקטעים ממנו , לפי טעמם של המחנכים , תוך התייחסות צמודה אל יתר תכני הלימוד . יותר משהתנ " ך נלמד כשלמות בפני עצמו הוא בא ללוות אותם נושאים לימודיים שהם אשר נתפסו כשלמות . כך הפך לימוד התנ " ך , כמו לימודם של פירקי ספרות ומדע , לאחד מהיסודות שמהם נבנו פירקי - הלימוד , " נושאים " או " תהליכים " . שלילת הקדושה מהתנ " ך כה העמיקה בדרך לימוד זו , עד שאפסה האפשרות להציבו כמקור ההשקפה שעם ישראל הוא עם סגולה . לעומתם הבליטו מנהיגי זרם העובדים ומחנכיו בבתי החינוך , את שאיפת הצדק החברתי של הנביאים ואת זעקות החמס שלהם על העוול שגרמו העשירים לעניים , כבסיס להדגשת סגוליותו של העם היהודי . התפיסה אודות אחדותו הרעיונית , המוסרית והאוניברסלית של התנ " ך , ראתה בקידושו יסוד לשליחותו המחודשת של עם ישראל כעם סגולה . בזרם הכללי התבססה מגמה זו בלימוד התנ " ך על אחד העם , ואילו בזרם העובדים הושפעה יותר ויותר מהשקפותיו של בן - גוריון , ככל שעלה מעמדו של האחרון כמנהיג . יעקב בנאי , מראשי זרם העובדים ומי שכתב את תוכנית הלימודים שלה במקצוע התנ " ך , הקדיש את הספר לבן - גוריון , אשר " נחשב
|
|