הקדמה כללית מאת ישראל לוין

עמוד:9b

אסטרונומיה , רפואה , בלשנות , מתמטיקה וכדומה , בנוסף על היצירה הדתית - לאומית שאף היא פילסה לעצמה דרכים חדירות ומקוריות . וכמו בותרבות העולם " הערבית , תפשה השירה מקום מרכזי מאוד גם בתרבות המתחדשת של יהחץ ספרד . השילוב ההרמוני בק התרבות היהח , ת והתרבות הערבית קשור מבחינה חברתית בהתפתחות מעמד תקיף ורב השפעה של יהודים ספרדים אמידים . היו ביניהם מקורבים לשלטונות , פקה - ים או * שרים', נושאי תארים ממלכתיים רשמיים , סוחרים גדולים ובעלי נכסים רבים . כידוע , מן החורבן הקדום ועד לתקופת ספרד הנהיגו את קהילות היהודים השונות - מכוח סמכותם הרוחנית ומכוח ההסכמה הציבורית - * תלמכם החכמים", גדולי התורה הנערצים בכל דור ודור . בספרד , בפעם הראשונה והיחידה בימי הביניים , עברה הנהגת הקהילות לידי אצולת העשירים . דרכי חייהם , שדמו מאוד לארחות חייה של האצולה המוסלמית השלטת , נעשו דגם - חיקוי לרבים . על פיהם נקבעו ערכי המוסר והחברה ובחסותם התפתחו המרכזים התרבותיים הגדולים של היהרסם . בדומה לשועי הערבים קיימו גם * שר - היהודים * חצרות * מפוארות . השרים משכו אליהם חבורות של משכילים , יתרים ומשוררים , השפיעו עליהם רוב טובה ותמכו בהם ביד נדיבה . שירת החול - בעקבות השירה הערבית עד לפריחתה בספרד היתה השירה העברית כמעט כויה שירת - קרדמו . יוצריה , הפייטנים , היו מעין שליחי ציבור , דוברי העם , קולה של עדת המתפללים , לא על עצמם שרו ולא את עולמם הפרטי ביטאו . אחד מחידושיה החשובים של ספרד היה ביצירת שירת - חול גדולה שבמשך מאות שנים עסקה בעולמו של הפרט , רגשותיו , הגיגיו , יחסיו עם דלתו , שמחותיו ועצבוניו . בהתנתקותה המוחלטת מן המערכת המסורתית של התפילה , בפתיחותה לשפע של תכנים שעד ימיה לא זכו לביטוי פיוטי , בחשיבות המכרעת שייחסה לעיצוב האמנותי ולערכיו האסתטיים , ובלכתה ביודעין ומתו בחירה בעקבות , שירת - העולם " הערבית , היתה השירה הזאת בעלת אופי תרבותי מהפכני במובהק , או4 הבולט בכל תולדות הספרות העברית . במאה העשירית , כאשר עשתה שירת החול העברית את צעדיה הראשונים , כבר הגיעה השירה הערבית לשיאי הישגיה . כבר היתה מושרשת בה , להלכה ולמעשה , החלוקה לסוגות

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר