מבנה הרובע ותפרושת העדות הנוצריות בעיר

עמוד:253

מבנה הרובעותפרושת העדות הנוצריות בעיר האיזור הידוע כרובע הנוצרי כלל במאה ה 9 ו , כמו גם היום , את החלק הצפוני מערבי של העיר העתיקה . נוסעים שונים במאה ה 19 מציינים כמה תכונות המאפיינות את הרובע בזמנם . ברובע גרים בני כיתות שונות של נוצרים ומעט מוסלמים ( בעיקר בקרבת שער שכם , ( אך לא גרים בו כלל יהודים . מבין הנוצרים בולטים במיוחד היוונים והלטינים , אך מצויים גם בני כיתות נוספות , כגון קופטים , אתיופים , סורים , ארמנים ורוסים . במירת מה ניתן להבחין אף ביחידות משנה בתוך הרובע הנוצרי — במיוחד של היוונים והלטינים . הכיתות האחרות קטנות מכדי שיהיה להן איזור משלהן . עם זאת בולט גם אצלן אורח החיים הנפרד וקיימת יריבות בינן לבין שאר הכיתות בעיר . עור מצויים ברובע השטח הפתוח הגדול של המוריסתאן , שני מסגדים , בריכת מים ( בריבת חזקיהו ) ובית מרחץ , הנמצא ממזרח לרחוב הפטריארך ומביאים אליו מים מבריכה זו בנארות עור . ' הסיבה לריכוזם של רוב התושבים הנוצרים ברובע משלהם ובאזורי משנה כיתתיים נוספים נבעה , כנראה , בתקופת דיוננו , כמו גם בתקופות אחרות , בראש ובראשונה מרצונם של בני כל כת להצמד כל האפשר אלה לאלה . נוסף לכך שאפו להתקרב , במידת האפשר , לאתר הקרוש להם ביותר . המוקד החשוב ביותר של הנוצרים בירושלים היה ללא ספק , בכל התקופות וגם במאה ה 9 ו , כנסיית הקבר . העדה הנוצרית הגדולה והוותיקה ביותר בירושלים היתה , בראשית המאה , העדה היוונית אורתודוכסית . בבעלותה נמצא אז רובו המכריע של קומפלקס המבנים בכנסיית הקבר . העדה התרכזה רובה ככולה במה שנקרא הרובע הנוצרי ובסמיכות למבנה הכנסיה . המנזר היווני הגדול ביותר בעיר , שישב בו בראשית המאה המטרופוליט היווני של ארץ ישראל , ומאז 845 ו הפטריארך היווני של ירושלים , נמצא אף הוא קרוב מאד לבנסיית הקבר . גם חלק ניכר מהכנסיות ומהמנזרים היווניים הקטנים האחרים שהיו בירושלים בראשית המאה נמצאו בתחומי הרובע הנוצרי וקרוב מאד לאיזור כנסיית הקבר . העדה הנוצרית השניה בגרלה בעיר העתיקה בראשית המאה , הערה הלטינית ( רומית קתולית , ( . 86 שולץ , הארץ הקדושה , עמי ; 106-104 ; 99-94 ראה גם : דיפווי , א , עמי ; 65 אורלי , עמי 27 ו4- ג . 1 ו . טובלר , דפיזברון , עמי ; 125-121 ברקלי , עמי ; 454-417 רמס , ב , עמי . 2 . 163 על אופי הזיקה של העדות הנוצריות למקומות הקדושים בירושלים ראה , למשל : זנדר , עמי 5 ג6- ג . הרובע הנוצרי והעדות היוונית אורתודוכסית והלטינית פגיעות בנצרות האמיתית , התנהלו התהלוכות בצורה מסודרת ומכובדת , יחסית , ער כמה שאפשר לדרוש כבוד מקהל כה רב , ובהתחשב בגיוון הרב של הקהל . 86 נוסעים נוצרים רבים אחרים ממשיכים לתאר את הטקסים בכנסיית הקבר בהדגישם פרטים שונים . אנו נסתפק בתיאורים שהובאו , ונעבור לדון ברובע הנוצרי כולו ובמבנים הנוצריים האחרים שהיו בו , וזאת לפי הכיתות הנוצריות השונות .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר