המריבות בין הנוצרים בכנסיה

עמוד:244

המריבות בין הנוצרים בכנסיה דיקסון ( 1864 ) מיטיב לתאר את הריב המתמיד בין אנשי העדות הנוצריות הבאים לכנסיה . לדבריו , בין האנשים הרבים המתכנסים בכנסיית הקבר ישנם יריבים רבים , אך אין שני אחים ; צליין מארץ אחת רואה בצליין מארץ אחרת כופר ומנוול שנטש את הבנסיה ואת האל האמיתי . נוצרי מכת אחרת נחשב לגרוע ממוסלמי או יהודי , שהרי אלה נולדו בפי שהם , אבל לבחור בדת נוצרית מסוג מסולף —זה לא יסולח . לדיקסון גם דעה מיוחדת בקשר לעובדה שכנסיית הקבר , שהיא הבניין החשוב ביותר בעיר הקדושה , נמצאת אמנם תחת שלטון מוסלמי אך כל נוצרי יכול להכנס אליה . לדבריו , אילו היה השלטון נוצרי , ספק אם הרוסי היה מרשה לאירופי אחר לעשות מה שהוא יכול לעשות היום ; השלטון התורכי לעומת זאת , מרשה קיום כנסיה הנבדלת מכנסיותיהן של הכתות הרבות אך כל אחד יכול להכנס אליה . ' דיקסון מוסיף ומביע את דעותיו המיוחדות בנושא . הוא כותב , כי הרגש החגיגי של הצליין הנכנס לבנסיית הקבר נפגם כשהוא רואה תיכף לשמאלו , בכוך עמוק , משמר תורכי המורכב מכמה בחורים זריזים ו'ציוריים , ' השובבים על מחצלת , מעשנים ומשוחחים י אך למעשה חיילים אלה הם רציניים והתנהגותם כשורה—עד כמה שחיילים תורכים יכולים להיות בדרך כלל . ואף על פי כן , צלצול חרבותיהם הנוקשות ברצפה , עשן מקטרותיהם ואקרחיהם מפריעים את קדושת המקום . ברם , משהכיר את החיים בכנסיה נוכח הצליין לדעת במהרה כי דווקא טוב שהשמירה על המקום הקדוש אינה בידי הנוצרים —בגלל הריב המתמיד בין העדות . כל כת נוצרית רואה בבני הכת האחרת אויבים ומחשיבה אותם לגרועים אף מן הלא נוצרים . לבל כת הזכות לקיים במקום הקדוש את פולחנה , הכולל שירה , הדלקת נרות ולפידים בוערים , ודקלום הרבה 'אימרות קסם' מיסטיות . 52 בדקר , ( 1876 ) עמי 205-191 ( בצילום יכרטאי , עמי . ( 88-74 נ . 5 נורוב , א , עמי . 56 . 157-147 פטרמן , א , עמי -202גם . 59 . 2 פורטר , עמי וגו . . 54 לינץי , עמי . 57 . 405-404 פטרמן , א , עמי . 60 . 206 דיקסון , ב , עמי . 55 . 239-238 שולץ , הארץ הקדושה , עמי . 58 . 97-96 אורלי , עמי 27 ו4- גו . . 61 דיקסון , ב , עמי . 244-243 בדרך כלל בשעות , 15 . 00-10 . 30 אבל תמורת תשלום 'בקשיש' של 1 פרנק לשומר אפשר להכנס גם אחרי . 10 . 30 בקשר לשומרים מציין נורוב , ( 1835 ) בי לאחר שנכנסים לכנסיית הקבר רואים מימין את תאו של השומר היווני המופקד על אוצרות הפנסיה ומשמאל — את תאו של שומר השער התורכי . לינץ' ( 1848 ) מספר , כי בכניסה לכנסיית הקבר יושבים על דרגש מוגבה שני מוסלמים זקנים ושלווים המתענגים על ספלוני קפה . שולץ ( 1851 ) מוסר , כי תיכף בכניסה לכנסיה , מצד שמאל , נמצא משמר תורכי , המורכב מ ם 2-1 ו חיילים , היושבים על מעין במה מוגבהת ועוסקים בשתיית קפה ובעישון . משמר תורכי נוסף מוצב ליד הקפלה , במקום שבו נצלב ישו . " פטרמן ( 1853 ) מציין , בי בתוך הכנסיה , משמאל לכניסה , יושבים חיילים תורכים על שטיחים , מעשנים ושותים קפה , ולפעמים צוחקים לצליינים הנכנסים . במקום אחר הוא מציין , כי מול כנסיית הקבר ישנה כיכר מכוסה דשא , שהיתה שייכת פעם למנזר היוהניטים ( במוריסתאן , כנראה , ( שם מוצב האוהל של החיילים התורכים השומרים בכנסיה וסוסיהם רועים שם . אורלי ( 1876 ) מוסר אף הוא , כי בכניסה לכנסיית הקבר עוברים בתחילה ליד השומרים התורכים היושבים על במה מוגבהת משמאל , מעשנים ושותים קפה . פורטר ( 1869 ) מדגיש , כי מטרת משמר קבע זה למנוע מריבות בין העדות הנוצריות השונות .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר