הקדמה; מבנה הכנסיה בעיני מקורות מערביים

עמוד:237

חלוקת פנים הכנסיה בין העדות הנוצריות הנוסעים מציינים כי כנסיית הקבר שייכת בעיקר ל ג . לאומים . יוונים , לטינים , וארמנים , וכי לקופטים , לסורים ולאתיופים , שהם במיעוט יש זכויות מצומצמות בלבד . עיקר הזכויות הן בידי היוונים , והם גם שהקימו את המבנה מחרש לאחר השריפה ב . 1808 שטראוס ( 1845 ) מוסר , כי בעבר היו מתחלקים בבעלות על כנסיית הקבר 8 לאומים שונים , אולם מאז השריפה האחרונה היא שייכת כמעט לגמרי ליוונים . אלה השאירו מקומות מיוחדים לתפילה . 1 יליטמן , עמי ; 174-174 טרנר , ב , עמי . 179-163 נ . שולץ , הארץ הקדושה , עמי ; 96-95 נורוב , א , עמי . 3 . 157-147 קרטיס , עמי ; 185-181 סקינר , א , עמי . 4 . 212 נודוב , א , עמי - , 169-167 אוללן , ב , עמי ; 296 גי . ווילסק , א , עמ- ; 449-448 קרטיס , עמי . 183-181 הקדמה ; מבנה הכנסיה בעיני מקורות מערביים האתר החשוב והמקודש ביותר לרוב העדות הנוצריות בירושלים הוא , כידוע , כנסיית הקבר . אתר זה וכל הקשור אליו הם מהגורמים העיקריים לדרגת הקרושה שיש לירושלים בעיני הנוצרים בעולם כולו . לא ניכנס כאן לדיון בהיסטוריה של האתר , ובוודאי לא לכל הנוגע לישו הנוצרי , צליבתו , קבורתו וכל הקשור בכך . מגמתנו היא להתרכז באתר ובסביבתו כפי שהיו וכפי שנשתנו במאה ה 9 ו , בדעות השונות שהביעו לגביו חוקרים וסיירים מערביים שביקרו בו במאה זו , בהתרשמויותיהם ובציון הטקסים שלהם היו עדים . כל אלה ישחזרו בפנינו את מעמדו וחשיבותו של האתר בתקופה הנידונה וגם ירמזו על חלקו בהתפתחות העיר . את השחזור ננסה לבנות בשני מישורים ; תחילה , בהתאם לנושאי משנה הנוגעים לכנסיה — חלקיה השונים והנושאים הקשורים אליה י שנית , נעקוב לאורך המאה אחרי הדעות , התיאורים והרשמים השונים . אין אתר בירושלים שזכה לתיאורים כה מפורטים , היורדים לפרטי פרטים , בפי הנוסעים המערביים של המאה ה , 19 ככנסיית הקבר . ואין פלא בדבר , שכן נוסעים אלה היו רובם ככולם נוצרים , שעיקר עניינם ומעיינם היה באתר זה . קדושתו ותולדותיו ריתקו אותם והביאו לכך שלא היה איש מהם שביקר בירושלים ולא שהה ארוכות באתר , ורובם הרבו לדון בו אחר כך בחיבוריהם . לא ניכנס כאן לפרטים הרבים ולכל הרעות שהושמעו על ידי מבקרים אלה , וגם אין חשיבות רבה לכך . נסתפק בסיכום דעות ורשמים אלה כרי לקבל תמונה כללית בלבר . במחצית הראשונה של המאה ה 19 חוזרים נוסעים שונים על הידיעה , כי את כנסיית הקבר הקימה לראשונה הקיסרית הלנה , אמו של קונסטנטין , כי היא מורכבת ממספר חלקים , וכי יש לה צורה כללית של צלב . יש המציינים , כי גוש מב : ני הכנסיה מאחד בתוכו בעצם מספר כנסיות נפרדות : הקפלה שנבנתה מעל לקבר ישו והושלמה ב 335 בידי הקיסר קונסטנטין , כנסיית הגולגותא והכנסיה שמעל למקום מציאת הצלב . כשכבשו הצלבנים את ירושלים ( 1099 ) איחדו את שלוש הכנסיות לכנסיה אחת גדולה . חלקה הפנימי של הכנסיה מהווה אף הוא כנסיה , ובהיותו סגור מסביב זוהי כנסיה בתוך כנסיה . למבנה שתי כיפות —אחת שחורה ואחת לבנה —של הכנסיה הפנימית ושל כנסיית הקבר . בנסיית הקבר

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר