הקדמה; דיווחים של לא־מוסלמים על המקום עד ל־1840

עמוד:172

סולקה בידי ג'מאל פחה בתקופת מלחמת העולם הראשונה . בהמשך מתאר מונרו פרטים שונים בתוך המסגד : את שתי שורות העמודים , החיצונית והפנימית , התומכים את כיפת המסגד : מחיצת ברזל , שבה פתוחות 3 דלתות לצפון , מזרח ומערב , בשטח שבץ העמודים ; מחיצת עץ נמוכה מקיפה את האבן שדרך עליה מוחמר לפני עלייתו השמיימה , ומעליה אפיריון של בדים אדומים וכחולים . בצידה הדרומי מערבי של האבן נמצאת טביעת רגלו של מוחמד . החלק הפנימי של הכיפה מכוסה זהב , ועל כל אחד משמונת צדדי המבנה קישוטי מוזאיקה בצורת חלונות . מונרו מתאר גם את מסגד אל אקצא . הוא מציין כי ממולו מזרקה , וכי בצידו הקדמי 8 עמודים מרובעים וביניהם שערי כניסה . בתוך הבניין , ממול לשער המרכזי , מחיצה של עץ . שתי שורות העמודים המרכזיות הן של עמודים עגולים , ? שאר העמודים רבועים . מונרו מספר עוד על הירידה ל'אורוות שלמה' שבפינה הדרומית מזרחית של הר הבית , ומציין שהאיזור התת קרקעי הוא נרחב ובו מספר רב מאד של עמודים . ב 835 ו נכנס , בנראה , נורוב לשטח הר הבית ולמסגדים שבו . גם הוא מתאר בפרוטרוט את אשר ראה . להלן במה פרטים מתיאורו ו מסגד כפת הסלע הוא מסגד מקודש ביותר לאיסלאם — כמו המסגדים במכה ובמדינה . לנוצרים אסור בהחלט להכנס למסגד , ולעובר צפוי עונש מוות . המחבר הצליח להכנס למקום בעזרת המלצה ואישור מיוחדים , אך 'מחופש' בלבוש מזרחי ורק לזמן קצר ביותר . בהמשך הוא מספר , כי מסגד כפת הסלע עשיר ביותר בקישוטים עדינים . ברחבת המסגד , בין מרצפות השיש , גדלים ברושים ועצים אחרים , י יש גם פתחים לניקוז מי הגשם . שער הזהב חסום בגלל פחד מפני כובש זר , נוצרי , העתיר לבוא דרך השער הזה לפי המסורת . עור אפשר לראות עמודים קורינתיים השייכים לשער . ואולי משום כך הוא נקרא בפי יוסף בן מתתיהו —השער הקורינתי . מחוץ לחומה , לא רחוק מהשער הזה , מראים המוסלמים אבן שהיא לדבריהם מכס המלוכה של שלמה , ולפיכך הם מניחים שגם השער הוא עתיק מאותו הזמן . מול השער המזרחי של המסגד מבנה מתומן עשוי שיש , בדומה למסגר עצמו שבונה המבנה הזה חיקה את סיגנונו . מעל הקשתות כיפה דומה לזו של המסגד , והיא נישאת על שורה כפולה של עמודים קורינתיים דקים . המקום נקרא כסא המלוכה , או כסא המשפט של דוד . במרכז כפת הסלע נמצא הסלע הקדוש . לדברי המוסלמים הוא נפל מהשמיים ומוחמד עלה ממנו השמיימה , וער היום מראים את העקבות של רגלי הנביא . על הגדר שמסביב לאבן כמה דגלים וכן נמצאים שם המגן של מוחמד , החרב הגדולה של עלי והכידון של דוד . על האבן עצמה כתובת מהקוראן , האוכף של ה'בוראק , ' סוסתו האצילה של מוחמר , והמאזניים שבעזרתם ישפוט הנביא ביום הדין . נורוב מספר גם על מסגד אל אקצא . הוא מציין , בי הבניין צבוע אדום ולו כיפה , ומביע את ההשערה , שהיתה מקובלת בזמנו , כי המבנה היה פעם כנסיה . הוא מביא עור מסורות נוצריות ברבר עקבות ישו , האם הקדושה וכדומה , המצויים כאן . הוא אומר כי לא נכנס לחלקו התת קרקעי של הבניין מאחר שהמפתח לא נמצא . קרזון , שהיה בירושלים ב 834 ו והמספר על איזור הר הבית , מציין , בין היתר , כי כפת הסלע מצופה מלמעלה ברעפי חרסינה ירוקים הנוצצים בשמש . הקירות מצופים שיש מעובד יפה , בצבעים שונים . בפנים הכיפה , במרכז עטרה רחבה המקושטת בפסוקים מן הקוראן . למבנה כולו הופעה מרשימה במיוחד . במרכז המסגד מצוי הסלע שעליו מראים את טביעת אצבעותיו של המלאך גבריאל ואת טביעח רגלו של הנביא מוחמר וכן של 'גמלו' . . 6 וילנאי , העיר העתיקה , א , עמי . 7 . 61 מונרו , א , עמי 228-181 ( אפריל ( 1833 . 8 נורוב , א , עמי 236-221 ( מאי . 1 . ( 1835 קרזון , עמי 171-170 ( אביב 834 ו . (

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר