|
עמוד:444
במה שהדבר נראה מוזר תחילה , רומה שהתשובה טמונה בתכונות היסוד שייחסנו לעיר , ובמיוחד להיותה עיר מוסלמית מזרח תיכונית . אך נפתח דווקא בשתי תכונותיה האחרות , היותה של ירושלים עיר היסטורית ודתית . היסטוריות ודתיות הן תבונות שמשתמעת מהן לאלתר השתמרות ושמרנות . עצם אמרנו עיר היסטורית עתיקה מורה שנשתמרו בה מבנים , אתרים ומערכים היסטוריים קודמים . יתר על כן : קיומן בשטח של עובדות היסטוריות קודמות גורם בדרך כלל לכך , שהתפתחויות חדשות באותו השטח משתדלות להתאים עצמן לעובדות אלו , להמשיכן ולנצל את מציאותן הקודמת . מבחינה זו אפשר לדבר על מעין חוק גאוגרפי של אינרציה היסטורית ; אתר גאוגרפי יתאים עצמו , יגדל ויתפתח במרוצת השנים , על פי רוב בהתאם לעובדות ההיסטוריות שביסודו . רק במקרים חריגים של 'מהפכה' —פיסית או תרבותית —יחולו שינויים דרסטיים והתפתחויות קיצוניות באתר המתפתח . דוגמת העיר העתיקה בירושלים מוכיחה מה גדול כוחם של המורשת והאינרציה ההיסטורית . ירושלים העתיקה של המאה ה , 19 ובמידה רבה גם של ימינו , אוצרת בתוכה מורשת היסטורית ארוכת שנים . ההתפתחויות הרבות שחלו בעיר בתקופה שעסקנו בה , כגון הגידול הרב באובלוסיה , התוספת הרבה של מבני מגורים ומבנים תיפקודיים , והגידול הרב בפעילות הכלכלית והחברתית — כל אלה ה תאימו עצמם למערך ולמבנה הקודם של העיר וצמחו בתוכם או בשוליהם . כך יכלה ירושלים של המאה ה 9 ו להמשיך ולשמור על צורתה ההיסטורית הקודמת , והמודרניזציה פגעה בה אך מעט . עוד יותר מהיסטוריות מצביעה דתיות על שמרנות גם בתחומים גאוגרפיים . אתר המתקדש והופך למקום פולחן ותפילה שומר יותר מכל מקום אחר על רציפות והמשכיות היסטורית . בירושלים יש דוגמאות רבות של מקומות קדושים אשר שמרו על צמידות גאוגרפית לאורך תקופות היסטוריות ארוכות . הר הבית הוא הדוגמה המובהקת ביותר . מאז נתקדש המקום בימי דוד ובנה בו שלמה את הביח הראשון , נשאר אתר זה השטח המקודש ביותר בעיר העתיקה של ירושלים במשך כ 3 , 000 שנה , וער היום הזה . משנתקדש האתר גם בידי האיסלאם , הפך להיות מקודש לשתי דתות . ואף עבור הדת השלישית —הנצרות —היה לו מעמר של קדושה , לפחות בתקופה הצלבנית , ובמידת מה גם בתקופה הביזנטית . דוגמאות בולטות נוספות להיצמדות היסטורית של מקומות מקודשים לאתרים גאוגרפיים אפשר למצוא גם במבני הקודש הנוצריים האחרים בעיר . האתר הנוצרי החשוב ביותר , כנסיית הקבר , חוזר ונבנה באותו המקום מאז המאה ה , 4 ואתרים נוצרים רבים אחרים , כגון י פסגת הר הזיתים , איזור גת שמנים , הר ציון , בריכת השילוח ועוד , נשארו גם הם במקומם לאורך התקופות ההיסטוריות השונות . צמידות המקומות הקדושים לאתרים גאוגרפיים קבועים מובנת , שכן נקשרו אליהם מסורות ואמונות דחיות , וכל עוד נמצאו בירושלים או הגיעו אליה מאמינים באותה המסורת , המשיכו להעריץ אותם המקומות , וחזרו ובנו בהם אם רק היה הדבר באפשרותם . אך המעניין מכל הוא , שלעתים קרה ובני דת חדשה קידשו אותו האתר הגאוגרפי שהיה מקודש לקודמיהם ( באתרים ארכאולוגים רבים בארץ ישראל בולט הדבר , שמקומות אשר נתקדשו בתקופה היסטורית אחת אצל בני תרבות אחת המשיכו לשמש אתרי קדושה גם אצל בני תרבויות חדשות בתקופות היסטוריות מאוחרות יותר . ( מבחינה זו , המקרה של ירושלים , שכל העיר הפכה להיות עיר קדושה לבני שלוש הדתות גם יחד , הוא הבולט ביותר . מעמדה של ירושלים בעיר קדושה לשלוש הדתות העולמיות ? היהדות , הנצרות והאיסלאם , הביא להשתמרות ולבנייה חוזרת ונשנית של המקומות שהיו מקודשים לבני דתות אלו , ועקב כך , לשמרנות ולהמשכיות במיקומם של אתרים חשובים בעיר . הליכוד החברתי דתי של בניהקבוצות
|
|