העדה הלטינית, הפרנציסקנים ומנזר סן סלבדור

עמוד:261

העדה הלטינית , הפרנציסקנים ומנזר סן סלבדור בניגוד למצב בעדה היוונית אורתורוכסית היה לערה הלטינית בירושלים בראשית המאה ה 9 ו , רק מנזר מרכזי אחד — מנזר הפרנציסקנים . כידוע זכו הפרנציסקנים לתואר 'שומרי ארץ הקודש , ' והיוו את הקבוצה הקתולית הוותיקה ביותר בארץ מאז מסעי הצלב . באשר למסדר הפרנציסקנים עצמו נציין , כי הוא נוסד בתחילת המאה ה 13 בידי פרנציסקוס מאסיזי ( Assisi ) שבאיטליה , ונמנה עם המסדרים של נזירים 'קבצנים . ' מרכזו העולמי נמצא ברומא . ואולם , בתוך המסדר קיימת חטיבה בעלת חשיבות מיוחדת שתפקידה לשמור על המקומות הקדושים לנצרות , ומשום בך היא נקראת , Custodia Terra Sanctae כלומר משמר הארץ הקדושה , לראש המסדר התואר Terrae Sanctae Custos שומר הארץ הקדושה . שטח פעולתה של ה'קוסטודיה' במאה ה 9 ו היה בארצות שתחת השלטון העות'מאני — מקושטא ועד קהיר—אולם ארגון הקוסטודיה קיים נציגויות מיוחדות ברוב ארצות העולם . נציגויות אלו עסקו בתעמולה ובאיסוף כספים למען הקוסטודיה והמקומות הקדושים . מטה הקוסטודיה נמצא במנזר סן סלבדור בעיר העתיקה בירושלים , ושם היה גם מקום מושבן של ה'קוסטוס' ( Custos ) שניהל את הקוסטודיה בעזרת מועצה שלידו . פעילות הפרנציסקנים בירושלים התבטאה מתחילה בטיפול בעולי רגל , וכן בנסיונות להשיג דריסת רגל במקומות הקדושים שנמצאו אז בשליטתם הבלעדית של היוונים האורתודוכסים . לאחר שגורשו מהקנאקולום ( בלטינית — חדר אוכל ) רכשו אח מנזר סן סלבדור , שהיה במאה ה 6 ו מנזר של נשים זקנות גרגוריאניות . לדברי אחד המקורות אישר הסולטאן למסור מקום זה לפרנציסקנים , והנזירים שילמו תמורתו , באמצעות האח , P . Boniface לזקנות שנמצאו בו סך של , 000 ו דינר . המנזר היה קטן מאד ; כיום הוא מהווה את מרתף מנזר סן סלבדור . הנזירים במקום מוסרים , בי הבניין בצורתו כיום נבנה שלבים שלבים , בסדר הזה ו ב 600 ו נבנו הנגריה והמסגריה הקיימות ער היום , ב ו 161 נבנה במקום בית ספר לנערים , שהיה קודםבבית לחם ; ב 1615 נפתח בית הספר,- ב 1800 נסתיימה בנייתם של בל בתי המלאכה ; ב 850 ו הוקם בית הספר הראשון לנערות 1 ב 1846 הגיעו האחיות של סט . ג'וזף , והן המנהלות מאז את בית הספר לנערות ב 1846 / 7 הוקם בית דפוס r כן הוקם בית יתומים לבנים בתוך המנזר , ולבנות מחוץ לכותלי המנזר . נראה כי ראשית שנות ה 80 היוו סיום לתקופה של בניה ניכרת בתחומי המנזר , במקביל לבניה של הנוטר דאם ובית החולים סן לואי הצרפתיים קתולים ממול , מחוץ לחומות . אחד המקורות מציין , בי הפרנציסקנים עמדו לסיים באותו הזמן את הרחבת בניין כנסייתם , כולל מגדל השעון , וכי ליד הכנסיה נבנו בניינים גדולים למגורי כמרים ועולי רגל , וכן חנויות ובתי מלאכה המספקים עבודה לבני הקהילה . . 46 גורריץ פריר , עמי . 48 . 106 מרבייל , עמי ו , 92-9 וערות אישית של נויר פרנציסקני במקום . . 47 מדבייל , עמי -62ג . 49 . 6 על סמך עדויות אישיות של נזירי המקום . . 50 ווסטר ספפורד , עמי . 88 - 87 על הבניה במנזר סן סלבדור עמדנו גם לעיל , עמ' 0 ג 1 2 ג . 2 פעילות חקלאית ובניה יוונית בשטח שמחוץ לחומות במחצית השניה של המאה ו אך כל אלה יידונו בחלק השני של חיבורנו . לסיכום מצבה של העדה היוונית אורתודובסית בירושלים בראשית המאה ה 20 נוכל להביא את דברי אחד המקורות המוסר , כי הכנסיה היוונית בירושלים בתקופה זו מאורגנת היטב . לה בתי ספר יסודיים גדולים לנערים ולנערות , בית חולים טוב המצויד היטב , ארגוני סער מיסודה של הבנסיה , המוכיחים בי זו כנסיה פילנטרופית וכי רכוש רב לה בעיר העתיקה ומחוצה לה .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר