|
עמוד:251
הטקסים הנוצריים רבים מהצליינים הנוצרים השתתפו באירועים ובטקסים חגיגיים שנתקיימו במקום . ומהם המתארים טקסים אלה . ביקורו של זטצן 806 ) ו ) חל בדיוק בחג 'האש הקדושה . ' אותו היום נמצאו לפני הכנסיה ובתוכה המונים רבים והרעש וההמולה היו גדולים ביותר . בכניסה , תחת אוהל , ישבו המושל התורכי , הקאדי ונכבדים מוסלמים נוספים , לפני הכניסה היה מחסום שנוער לבלום את לחץ ההמונים . היוונים תפסו את חלקה העיקרי של הכנסיה . הארמנים נמצאו מעט בצד והיו שקטים , ואילו היוונים הרעישו מאד ולא התנהגו בצורה נאותה r אף התערבו ביניהם מוסלמים צעירים . קבלת האש הקדושה בתוך מערת הקבר —זו זכות היוונים . לפניה ואחריה התקיימה תהלוכה מפוארת . על הטקסים וההבנות לחג הפסחא מספר נורוב . ( 1835 ) בבר בסוף חודש מארס , ובמיוחד בשבוע שלפני הפסחא , מתמלאת ירושלים צליינים ובכנסיית הקבר מתחילות ההבנות לחג . ביום ביקורו 31 ) במארס ) אפשר היה להבנס אף בלילה לחצר בנסיית הקבר וגם לתוך הכנסיה . שני החלקים של השער הגדול היו פתוחים , ואורות איךספור דלקו לפני שתי התמונות הגדולות המראות את הורדת ישו מהצלב ואת קבורתו . התקיימה תפילת שחר שבמהלכה היתה הכנסיה על בל חלקיה מלאה מאמינים מכל העולם . לא שרר שם השקט המקודש , כמו בכנסיות אירופיות . בעת קידוש ענפי הדקלים הדליקו את הנרות . נערכה תהלוכה , מהמזבח היווני , שבקתוליקון , דרך השער הקרוש של כנסיה זו , לקבר הקרוש אשר בעברה השני של הבנסיה . בראש התהלוכה צעד שומר השער המוסלמי , שפינה את הדרך בקריאות רמות ובהצלפות שוט . במהלך התפילה נגעו המאמינים בתמונות ובדגלים הקדושים ואמהות הרימו את תינוקותיהן בדי שגם הם יגעו בהם . כל זה היה במסגרת ההכנות לקראת חג הפסחא . ביום הראשון של השבוע הקרוש נוהגים ללכת לירדן ולטבול במימיו —מי הישועה —בהכנה לסקךמנט הקרוש בטרם יגשו לכנסיית הקבר הקדוש , . 80 וייטמן , עמ' ; 176-174 נירוב , א , עמי ; 167-157 מונר , 1 א , עמי ; 211 קרזון , עמי ; 167-162 גי . ווילס 1 ן , עמי ; 449-448 נגינט , ב , עמי . 81 . 47 וורן קונדר , ירישלים , עמי 19 ג1- גג . . 82 נור 1 ב , א , עמי ; 167-157 קרזון , עמי . 167-162 ג . 8 זטצן , ב , עמי . 9-5 רבים מהנוסעים מדגישים , כי הקבר הקדוש נמצא ליד קבריהם של ניקורמוס ויוסף מארימתיאה , המצויים בתוך כנסיית הקבר . ליד קיר מערות הקבורה בנויה הקפלה של הארמנים ( שלא ניזוקה בשריפה של , ( 1808 וממולה רואים בקיר היסוד את הכניסות לקפלה של הסורים ולמערות הקבורה של השניים . הנוסעים מעירים , כי אין ספק בעתיקותם של הקברים , והמצאותם באן מחזקת את מסורת הקבר הקרוש עצמו , משום שיש בכך ראיה כי בעבר שימש האתר לקבורה . לפי ספר הסיכום של 'קרן החקר הבריטית' ערך קלרמון גאנו חפירות בקבר יוסף מארימתיאה ונתגלה מעבר המוביל אולי , לחדר קבורה נוסף , המכוסה עתה על ידי הכנסיה . גם חוקרים אחרים של 'קרן החקר הבריטית' כווילסון וכקונדר , ביקרו במקום וחקרוהו . האתר האחרון בכנסיית הקבר שנזכיר באן , הוא זה המצוין ב'אפיריון הבתולה . ' נוסעי המאה ה 9 ו מוסרים , כי בין החלק הדרומי של הרוטונדה לבין הגולגותא מסמן לוח שיש שמעליו מעין אפיריון ברזל מקושט , את מקום עמידתה של האם הקדושה בעת הורדת גווית ישו מעל הצלב . האתר מצוי ליד המדרגות המובילות לכנסיית הארמנים והוא שייך להם .
|
|