הרכב העדה המוסלמית

עמוד:160

הרכב העדה המוסלמית בניגוד לעדות הדתיות האחרות לא בלטו באוכלוסיה המוסלמית שבעיר , במאה ה , 19 קבוצות מיעוט נפרדות , פרט למוסלמים הצפון אפריקנים ( המערבים , או המתרבים ) ולמוסלמים ההודים . אשר לראשונים מציינים המקורות , כי הללו מצויים בעיר מזה מאות שנים , וכי הם מרוכזים באיזור אחד הנקרא על שמם שכונת המוגרבים , הוא השטח שליד הכותל המערבי . על קיומה של הקבוצה השניה מספר , למשל , ג . ' ווילסון . ( 1843 ) באחד מטיוליו פגש מוסלמים מהודו והם סיפרו לו על קיום מושבה קטנה של בני עדתם בירושלים . זו בללה מספר עולי רגל הורים שביקרו במכה ובמדינה , הגיעו לירושלים והחליטו להישאר בה . חל ק מהם התחתנו עם מוסלמים מקומיים , אולם הם גרים בחלק מיוחד של העיר . באמצע המאה חוזר ריטר על יריעה זו ומספר כי בירושלים יש מושבה קטנה של מוסלמים הודים . הם מקובלים על האוכלוסיה המוסלמית בגלל המתנות שהם מביאים —לרוב אורז . מספרם מגיע ל 25 בלבד . הם אזרחים בריטים ומוגנים על ידי הקונסוליה הבריטית . רבים מבני עדתם התיישבו גם בדמשק - ' . נראה כי יש לקשור קהילה זו עם בית ההארחה לצליינים הודים שהיה באותו הזמן ליד הר הבית , צפונה לשער 'המאסר' ( ראה להלן , עמי . ( 196 יש העומדים גם על כמה מתכונותיהם של בני העדה המוסלמית בעיר . וורן וווילסון מרבים לספר על הפועלים הערבים שעבדו בחפירותיהם . וורן מספר , כי עבודות החפירה של משלחתו נעשו בירי פלאחים מליפתא , תושבים מהעיר עצמה ונוביים , וכי רק פועלים בני אותו המקום ידעו להסתדר ביניהם . מדי פעם ניסו לרמות ולגנוב . בעונש לרמאים ולגנבים מביניהם הוא מציע מכות והורדת משכורת , אך לא פיטורים . לדעתו , הפלאח מבין מהו צדק , אך לא מהו טוב לב . לבן היה מנצל את מעבירו באשר היתה לו האפשרות . התקופה הטובה ביותר להעסקת פלאחים הוא הקיץ י יום העבודה — מהזריחה ועד השקיעה — ארוך ומנוצל כראוי . הפלאח אינו סובל הרבה מחום השמש , אך אינו יכול לשאת את קור החורף ואינו מבין שעבודה גופנית מחממת . בחורף גוברת העצלות בקרב המוסלמים בעיר . האחראים על העבודה היו , לרוב , הנובים הגבוהים וכהי העור , אשר על נאמנותם , לדברי וורן אפשר היה לסמוך . הוא הבחין בכך , שאצל המוסלמים אין אפליה לגבי צבע . השיח'ים של הכפרים ושל השבטים היו לפעמים כהים מבני המעמדות הנמוכים . לרעתו טמון ההסבר לכך בעובדה שהמשפחות המוסלמיות החזיקו בעבר עבדים . תכונה נוספה שמרגיש אותה וורן היא , כי הפלאח הערבי הצעיר אינו דתי כהוריו . הוא אינו נוהג להתפלל לפני או אחרי העבודה , וברצון יסכים לקבל תמורה כספית עבור זמךהתפילה בעת העבודה . התשלום השבועי עבור עבודה פיזית היה 7-6 פיאסטר לעירונים , ופחות מזה לכפריים . אחת התופעות המוזרות ביותר שהרשימו את וורן היתה ימשחקר הנפלא של הפלאח הערבי בנסותו לשדל ולרמות את האירופי ה'עשיר . ' הפלאח הערבי יעשה כל שביכלתו כדי שלא ירגישו שהוא מסתיר את האמת . בקשר לתעסוקתם של המוסלמים מציינים מקורות שונים , כי הם עוסקים בדרך כלל במלאכה פשוטה , בתור פועלים שכירי יום , סבלים והמרים . אומנים ובעלי מלאכה מעטים בקרבם . לעומת זאת רב מספר החנוונים הקטנים מוכרי המכולת והבשמים . על הקשרים שבין הכפריים והבדווים שמסביב לעיר ובין תושבי העיר עומדים מקורות שונים . . 22 גי . ווילסון , א , עמי . 24 . 445 ווילסון וורן , חשיפתה של ירושלים , עמי -67ו . 7 נ . 2 ג"גי ריטר , ד , עמי -192ג 9 ו . . 25 שם , עמי . 26 . 274-273 זוטא סוקניק , 0920 ) עמי . 65 וראה סקר החנויות של וירן שהבאנו לעיל , עמי . 66-64

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר