פעילות החיים

עמוד:73

ריטר ( באמצע המאה ) אומר אף הוא , כי ירושלים היא , עיר 'מתה' מבחינת הפעילות שבה . ' כמעט שאין רואים אנשים ברחובות , פרט לנשים ההולכות למלא כדיהן מים , ולפלחים עם חמוריהם בדרכם אל העיר או ממנה , ומוסלמים בבגדיהם הלבנים , ליד בית הקברות ובתוכו , שותקים או משוחחים בשקט . פעילות החיים הממשית מתרכזת בכנסיות , במסגדים ובבתי העניים' . סטנלי , שביקר בארץ ישראל ב , 1852 מתאר את ירושלים תיאור קודר ביותר : 'עיר חרבה . פה ושם מזדקרים מתוך האנדרלמוסיה הכללית ... רחוב רגיל , בית אירופי נאה ... אך במראה כללי נראית ירושלים כעיר שנאכלה כליל בדליקה ענקית . 66 ' סטיוארט , שביקר בעיר ב 854 ו , מספר כי בשערי העיר נמצאים בדרך כלל חיילים שומרים , וכי כלילה מוצבים שומרים נוספים בפינותיהם של מספר רחובות בעיר . כל אחר מהם מצויד בלפיד ובחרב קצרה . עם זאת , השמירה לקויה ואנשים נמנעים מלצאת לרחובות אחרי רדת החשיכה . גם במשך היום העיר מוזנחת מאד . לשווא תחפש סימן של פעילות מסחרית . גמל או שניים טעונים חיטה ומספר נשות איברים המביאות סחורתן לשוק , הם גילויי המסחר היחידים בעיר . " על השמירה בעיר מספר גם ריישר . בכל שוק עומדים אנשי חיל על המשמר , הם מתחלפים מידי שעה . בלילה מסתובבים השומרים בחוצות העיר , ולפעמים מצטרף אליהם אף הפחה . מן השעה 2 בלילה ועד אור הבוקר אסור להסתובב בעיר ללא נר , והנתפס ללא נר נקנס . השומרים בשווקים מפקחים גם על המשקולות למען 'לא יחסר מן המשקל' . נוימן מציין , כי אף שמשטרת השוק אינה כה תקיפה לא ידוע על זיופי מזון . הנקיון מוזנח לגמרי ויש הרבה לכלוך . ברחובות העיר מסתובבים הרבה פושטי יד טרדניים , מכל העדות פרט ליהודים . בעבר היו מקרי אלימות וסחיטה נגר היהודים , אך מזה זמן מה לא אירעו מקרים כאלה בעיר . לדבריו חלו בזמן האחרון שיפורים בתנאי הביטחון בעיר , משהחלו מספר אנשי משטרה חמושים , בפיקוד קוואס ראשי , עוברים ברחובות העיר יומם ולילה . אורלי ( בשנות ה ( 70 מספר על קבצני העיר . ליד כל שערי העיר מתקהלים המוני קבצנים , העומדים משני עברי הדרך . אלו דמויות עלובות , לבושי סחבות , רבים מהם חולים או נכים והם מחזיקים בידיהם קערות מתכת לנדבות , וזועקים 'חואג'ה' בצורה קורעת לב . במקום אחר הוא מציין , כי בשער יפו עומדים תמיד אנשים בטלים , המסתכלים ביוצאים ובנכנסים ( שיירות וכר ;( במיוחד הם בוחנים היטב את הזרים . זהו 'גן הערך של הקבצנים , היושבים כל היום בשער ומבקשים נדבות מהנכנסים והיוצאים . איכרים הבאים מהסביבה זורקים להם מידי פעם פרי כלשהו , תאנה או תפוז . ™ בסיכום הערכתו על ירושלים מציין אורלי , כי ירושלים איננה עוד מה שהיתה בעבר . בכל זאת , יש לעיר אווירה מיוחדת , כי היא מזכירה בכל רגע את העבר . זהו ההבדל בין ירושלים וקהיר , למשל . אווירה זו שורה על רוב תושבי העיר ' רבים הבאים לכאן ואף נשארים בגלל מה שהעיר מסמלת , דהיינו , בגלל עברה . פרט לזה אין בעיר כל דבר מיוחד . למעשה , ירושלים היא עיר דתית , וגם אם פעם תיבנה המסילה ( שנות ה , ( 70 לא תיהפך ירושלים לעיר מסחרית , כי נסיונות כאלה תמיד נכשלו . אין יופיה של ירושלים אלא במוסדות הדת שלה — בתי התפילה והמקומות הקדושים . . 65 גייג- ריטר , ד , עמי 90 ו . 66 סטנלי , עמי 36 ו . 67 . 185 , סטיוארט , עמי 08 ג . . 68 ריישר , עמ' -60ו . 69 . 6 נוימן , עמי 225 ( בתרגומו של גת , עמי יט ) . 70 אורלי , עמי . 95-94 ; 88-86 . 71 אורלי , עמי 02 ו10- ו .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר