תיאורים סמליים של ירושלים של מעלה

עמוד:468

( ז ) בכנסיית סנטה פוךנציאנה ברומא , שנבנתה בין השנים 398-390 ( או עד " , ( 420 מלווים פטרוס ופאולוס שוב בשתי ההאנשות , והזיהוי נעשה על פי הדוגמה המפורשת של סנטה סאבינה . הפסיפס שבאפסיס ( איור ( 20 מתאר את ישו כדמות מלכותית , יושבת על כס מפואר בין שנים עשר השליחים , שבראשם פטרוס ופאולוס . ההאנשות מכתירות את שני השליחים בכתרי מרטירים . הם מייצגים כאן את שתי הקבוצות שמהן מורכבת הכנסייה הנוצרית האחת . רקעה של הסצינה הוא ארכיטקטוני : חומה ובה שערים פתוחים ומבנים , שביניהם אפשר ' לזהות' מספר מבנים מירושלים , בראש ובראשונה את כנסיית הקבר . הק ומפוזיציה מסודרת סביב ציר מרכזי ובו דמותו הענקית של ישו , גבעת הגולגותה והצלב המתרומם מעליה . הציר הזה מחלק גם את המבנים שברקע . ואמנם ניתן לכאורה לראות בחלק הימני של מבני הרקע תיאור של כנסיית המולד בבית לחם . אולם , סביר יותר שהמבנים בצד ימין , כמו אלה שבצד שמאל , שייכים לירושלים ומייצגים את ירושלים של מעלה , המשמשת אכסניה לאסיפת ישו והשליחים שלו . אכן , היתה בפסיפס המקורי חלוקה בין ירושלים ובית לחם ( ועל ידי כך חיזוק ; Bolletino _d'Arte , 31 ( 1937-8 ) , pp . 418-424 G . Matthiae _, ' 11 Mosaico Romano di S . Pudenziana ' , Festschrift J . Ficker , Leipzig 1931 , pp . 167-179 ; Kirchengeschichle um zur christlichen Kunst : in Rom als Stildokument ' , Forschungen zur W . Koehler , 'Die Apsismosaik von S . Pudenziana 82 אים , התוכניות , עמ' 130 ואילך . 18 ( 1901 ) , pp . 49-54 ; 70-76 ; H . Vincent , 'Quelques IVe siecle de Sainte Pudentienne , LaTerre Sainte , _Jerusalem reconnus a Rome dans ta mosaique du L . Cre , 'L'Ele _' ona et autres sanctuaires de 83 salem , 1971 , pp . 36 ff . Neri , II S . Sepolcro Mifrodotto in Occidente , Jeru- constantinien ' , RB , 22 ( 1913 ) , pp . 525-546 ; D . _representations antiques du Saint-Se ' pulchre איור . 20 ישו כשופט ביום הדין האחרון . פסיפס האפסיס בכנסיית סנטה פוךנציאנה ברומא , מן המאה הה' אים , התוכניות , לוח 1 : 3

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר