תיאורים סמליים של ירושלים של מעלה

עמוד:460

השלישי שבוי , הרביעי ברקת , החמישי יהלום , השישי אודם , השביעי תרשיש , השמיני שוהם , התשיעי _5 טךה , העשירי נופך , אחד העשר לשם , _שנים העשר אחלמה . _ושנים עשר השערים שתים עשרה מרגליות , כל שער ושער מרגלית אחת , ורחוב העיר זהב מופז כזכוכית בהירה .... ( תרגום פרנץ דליץ . ( ' די לראות את תיאור ירושלים בפסיפס של קשת הניצחון מן המאה הה' בכנסיית סנטה מריה מאג'ורה ברומא ; 430 ) איור _\( 1 כדי להשתכנע שאכן ממחיש התיאור חזותית את הקטע הנ"ל מ'חזון יוחנן , ' ואילו זיקתו למראה ירושלים הארצית רופפת למרי . אם אכן משמש 'חזון יוחנן' מקור לתיאור ירושלים , הרי אין בכך עדיין כדי להסביר את משמעות הופעת התיאור האמור בסנטה מריה מאג'ורה ובמונומנטים האחרים של רומא באותה התקופה . על מנת להגיע לשורש התופעה , עלינו לבדוק ( א ) באיזה הקשר איקונוגראפי מופיע התיאור של ירושלים י ( ב ) מה הרקע ההיסטורי והתיאולוגי להופעת התיאורים האלה ? ההקשר האיקונוגראפי התיאור של ירושלים בקבוצה שלישית זו אינו מופיע , בדרך כלל , לבד , אלא בצירוף תיאור של בית לחם ממול , ושתי הערים מלוות בקבוצות או בתהלוכות של שיים . השיים מסתכלים אל עבר חומות העיר ( כמו בסנטה מריה מאג'ורה , איור ( 1 או , מה שיותר שכיח , הם צועדים אל המרכז , שם נמצא השה האפוקליפטי , תחליף לדמותו של ישו , העומד על הר ציון " . תהלוכת השיים הפונה אל השה האפוקליפטי , על חזית סרקופאג בכנסיית אמבר 1 סיוס הקדוש במילאנו , מקבילה לדמויותיהם של שנים עשר השליחים המקובצים סביב ישו במפלס העליון של הקומפוזיציה ( איור . ( 14 בתיאורים אחרים מצטמצמת הסכימה הקומפוזיציונית הזאת : השיים ( ארבעה במספר ) צועדים אל עבר ישו , העומד על גבעה , שממנה יוצאים ארבעת המעיינות של גן העדן ( פסיפס באפסיס בסנטה קונסטנצה , איור " . ( 15 ברם , הקשר האמור בין תיאורי ירושלים לבין תיאורי בית לחם ותהלוכות השיים אינה תורמת לבירור משמעותם של התיאורים האלה של ירושלים , שכן הצירוף מופיע רק כנספח לסצינות עיקריות אחרות ; כך בסרקופאג ממילאנו , כך גם באפסיס של סנטה קונסטנצה , וכך גם במקרים רבים אחרים . מן ההכרח , אפוא , לברר את משמעותן של הסצינות העיקריות שאליהן נלווים תיאורי ירושלים ובית לחם . מתברר שברוב רובם של המקרים מתלווים תיאורי שתי הערים לסצינת 'מסירת החוק' ( traditio legis ) מידי ישו , העומד במרכז הקומפוזיציה , לידי פטרוס , המופיע בדרך כלל fruhchristlichen und mittelalterlichen Mosaiken in Maggiore , Turin 1956 , p . 236 ; H . Karpp , Die C . Cecchelli , I mosaici della basilica di S . Maria 60 j pi . 27 S . Maria Maggiore zu Rom , Baden-Baden 1966 , בתק , פסיפסים , עמ' . 33 der altchristlichen Plastik _' , ZNW , 33 ( 1934 ) , pp . F . Gerke , 'Der Ursprung der Lammerallegorien in " 1938 , pp . 29 ff . phaniesdeI ' apocalypse dans I'art chre ' tien , Roma 160 ff . ; F . van der Meer _, Maiestas Domini , the _" o- ( 1956 ) , pp . 179-199 Paradies ' , Rivista di archeologia cristiana , 32 Leipzig 1936 ; P . A . Fe \ 'rier , 'Les quatre fleuves du E . Schlee , Die Ikonographie der Paradiesfliisse , "

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר