קירילוס מסקיתופוליס

עמוד:433

קירילוס מסקיתופוליס קירילוס , שחי מעט אחרי ליאונטיוס , היה סופר שונה בתכלית . ההגיוגראפיות ( ביוגרפיות של קדושים ) שהתמחה בהן כתובות בשפה פשוטה וחיונית , אם כי עדיין קלאסית בהשוואה לספר ההגיוגראפיות המאוחר יותר ' , השרה הרוחני' של יוהנס מוסכוס ( ראה להלן . ( חשיבותו של קירילוס כסופר איננה נעוצה בעמדותיו התיאולוגיות , שהן אורתודוקסיות , ללא הפתעות וללא מאמץ מיוחד לחדד מושגים , אלא בערכו התיעודי הרב " . כתיבתו של קירילוס אמינה מאוד , גם כאשר הוא מוסר מידע על מתנגדים תיאולוגיים , וכתביו הם מקור בעל חשיבות מכרעת למחקר הנזירות הארצישראלית במאות הה' והו . ' קירילוס נולד בסביבות שנת 525 למשפחה משכילה בעיר סקיתופוליס ( בית שאן . ( בסביבתו התרבותית והתיאולוגיה פעל יוהנס מסקיתופוליס , המכונה 'הסכולאסטי , ' סופר תיאולוגי בעל ( 1 944 ) , pp . 35-88 de Byzance ' , Melanges de Sciences Religieuses , 1 M . Richard , 'L _^ once de _Jerusalem et _Ldonce : / 7 _Af 7 57 " Christology , Washington , D . C . 1970 D . h . Evans , LeontiusofByzanlium : An Origenist 58 ראה לאחרונה המחקר החשוב : פלוזן , נס והיסטוריה . המסכת הראשונה של 'נגד הנסטוריאנים והאוטיכיאנים . ' חיבור אחר שייחוסו לליאונטיוס איננו מוטל בספק הוא , 'שלושים פרקים נגד סוורוס . ' במסותיו פתח ליאונטיוס עידן חדש בתיאולוגיה הסכולאסטית . כדי לתאר במדויק את אופן האיחוד בין הטבע האלוהי לטבע האנושי בישו מגיש ליאונטיוס ניתוח מדויק של המושגים התיאולוגיים ousia : _d"t _^ _dh ( מהות physis , ( ( טבע ) hypostasis ( קיום , ישות . ( באופן סכימאטי אפשר לציין את מרכזיות האנתרופולוגיה בכריסטולוגיה של ליאונטיוס ! ה'לוגוס' ( דהיינו , החכמה האלוהית , המזוהה עם 'הבן' בשילוש הקדוש ) הוא לאנושות כולה כנשמה לגוף . ליאונטיוס הוא גם ההוגה הראשון העושה שימוש במשנתו של התיאולוג המיסטי הסורי המכונה פסדו דיוניסוס , מסוף המאה הה . ' בדיונו על התגשמותו של המשיח בגוף האנושי הוא מדגיש את חשיבות הפרישות ( askesis ) ואת חיוניותה בתהליך הגאולה . בהקשר זה הוא מבקר את המזלזלים בפרישות , כמו הנסטוריאנים , המתנגדים לנזירות עצמה , או כמו בר צומא , מנהיגם של הנזירים הסוריים , שדגל אליבא דליאונטיוס בניאוף ובפוליגאמיה וראה בזלילה ובהשתכרות מתנות אל . משנתו של ליאונטיוס השפיעה ישירות על התפתחות התיאולוגיה הביזאנטית . פולמוסו נגד תיאודורוס ממופסואסטיה שימש את הקיסר יוסטיניאנוס בגיבוש ניסוחיו התיאולוגיים . בדרך זו נודע ליצירתו של ליאונטיוס תפקיד חשוב בוועידה האוקומנית השנייה של קונסטנטינופוליס בשנת . 553 כמו כן השפיע ישירות על תיאולוג ביזאנטי אחר , ליאונטיוס מירושלים " . נראה שגם יוהנס מדמשק ומקסימוס 'קונפסור' הושפעו ממנו , אך אין בידנו מקורות לכך . עם זאת , יש לציין שליאונטיוס נשאר כלוא בגישתו הפולמוסית , גישה המתבטאת היטב בסגנונו הקשה והמסורבל . לפני שנים מספר נעשה ניסיו ן לתאר את משנת ליאונטיוס בתיאולוגיה אוריגניסטית טהורה , אך נדמה שהצדדים המקבילים , הן באנתרופולוגיה והן בפסיכולוגיה , משקפים את _הניאו אפלטוניות הרווחת יותר מאשר את התיאולוגיה האוריגניסטית .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר