הסיכיוס

עמוד:428

בריסיפוס כריסיפוס הגיע לירושלים מקפדוקיה , יחד עם אחיו קוסמס וגבריאל , לפני שנת , 409 ומת בעיר הקודש בשנת , 479 בעודו מכהן , staurop hyiax _^ כלומר , שומר הצלב הקדוש . בין השנים 430-425 הוא הצטרף , יחד עם אחיו , למנזר החדש שהוקם על ידי אותימיוס , והיה למעשה תלמידו הראשון . הוא שימש כאיקונומוס במנזר , עד שהסמיכו יובנאליס לכהונה בשנת . 455 פרטים אלה ידועים לנו מספרו של קירילוס מסקיתופוליס , המוסר ב'חיי אותימיוס' כי כריסיפוס היה 'סופר מופלא , ' שהותיר אחריו ספרים רבים . ואכן , כריסיפוס חונך , כנראה , על ברכי הרטוריקה הקלאסית . למרות פרסומו בארץ ישראל הביזאנטית , הוא כמעט נשכח עד למאה הכ , ' ואין למצוא אף חיבור בשמו בכרכי ה'פטרולוגיה' של . Migne מכתביו שרדו ארבע דרשות , שפורסמו במחצית הראשונה של המאה : 'על אודות תיאודורוס הקדוש , ' 'המלאך מיכאל' ( יחד עם אנקומיון [ נאום ] של יוהנס Bruxelles 1978 I-II , ed . M . Aubineau ( Subsidia hagiographica ) , 37 לטקסט ראה : Etienne par Hesychius de _Jerusalem' , AB , 86 P . Devos , 'Le panegyrique de Saint le texte grec du commentaire "In Leviticum '" , de Jerusalem : Notes sur les discours inedits et sur Roma 1952 , pp . 165-206 ; A . Wenger , 'Hesychius Leviticum '" , Scritti di erudizione edi filologia , 'Esichio di Gerusalemme e il suo "Commentarius in Les Homelies Festales d'He ' sychius de Jerusalem , 36 pp . 457-470 Revue des Etudes Augustiniennes , 2 ( 1956 ) , 38 ( 1968 ) , pp . 150-172 כך אצל . Photius , Bibliotheca , codex 171 על כריסיפוס ראה : 'Chrysippos von Jerusalem ' , LTK , II , col . 1 193 Jerusalem ' , ROC , 10 ( 1905 ) , pp . 96-99 ; A . Sigalas _, S . Vailht _* , 'Chrysippe , pr € tre de לגבי חיבורים אחרים של הסיכיוס _, אין בידנו מהדורה שלמה ומהימנה של הטקסט , ועם זאת מ ן הראוי לחקור את תוכנו בצורה מדויקת יותר משנעשה עד כה . כמו כן ראויים פירושיו על ספר תהלים לניתוח משווה עם הספרות היהודית הארצישראלית המקבילה מאותה התקופה ( מדרש תהלים . ( בשנים האחרונות זכו דרשותיו של הסיכיוס לטיפול מדעי מרשים , שהוסיף הרבה לקביעת הקורפוס ונוסח הטקסט עצמו " . הפולמוס נגד היהודים תופס מקום נכבד בדרשות ( ראה , למשל , הדרשה לכבוד גילוי עצמותיו של סטפאנוס הקדוש בבית גמלא והעברתן לכנסיית סטפאנוס הקדוש בירושלים (" . הסיכיוס חיבר גם 'היסטוריה כנסייתית , ' אך זו אבדה . נראה שהתקיף בה בחריפות את עקרונות פרשנותו ויסודות מחשבתו התיאולוגית של תיאודורוס ממופסואסטיה . ככלל , מורגשת היטב בכתביו של הסיכיוס השפעתו של קירילוס מאלכסנדריה , ומכאן התנגדותו לאסכולה האנטיוכית . השכלתו הפילוסופית היתה מוגבלת , והתיאולוגיה שלו מבוססת בראש ובראשונה על פרשנות פשוטה יותר של המקרא ( הוא אף עומד לעתים על הבדלים בין המקור העברי לתרגום היווני . ( חשיבות מיוחדת נודעת לחטא הקדמון במשנתו של הסיכיוס . הוא מדגיש , בדומה לאוגוסטינוס , שהנפש , ולא הגוף , היא האשמה בחטא . למרות חשיבותו של הסיכיוס , השפעתו בכנסייה הביזאנטית לא חרגה מעבר לחיבורים ששרדו ביוונית , בעיקר הפירוש הגדול על ספר תהילים .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר