העלייה לרגל תחת שבט הביקורת

עמוד:413

העלייה לרגל תחת שבט הביקורת דברי היירונימוס מצביעים על הביקורת שעוררו תופעות מסוימות בעלייה לרגל , ובמיוחד מנהגים שנראו כבעלי סממנים פגאניים . העלייה לרגל היתה ביסודה תופעה של תרבות עממית , מונעת על ידי הצורך הבסיסי של המאמין להתקרב אל מושא אמונתו . היא צמחה 'מלמטה' ולפיכך לבשה אופי ספונטאני , וולונטארי . אין זה פלא אפוא שעוררה ביקורת מצד מלומדים , ובעיקר מצד אלה ששאפו להדגיש את אופיה הרוחני והמופשט של האמונה . מן הראוי לציין שהביקורת היתה כרוכה בעצם התופעה עצמה וליוותה אותה מראשיתה . לא פעם ביטאה דווקא את המגמה ה'מתקדמת' יותר בחוגי המאמינים . ואולם , לא רק לתופעות כפולחן קדושים והערצת שרידי קדושה כוונה הביקורת . עצם ההליכה למקומות מרוחקים כדי לחפש בהם מה שאי אפשר , כביכול , למצוא בכל מקום אחר בעולם עורר זעם אצל אינטלקטואלים נוצרים . בעלייה לרגל היתה חבויה ההנחה כי האל נמצא במקום אחד , ירושלים , יותר מאשר באחרים . מלומדים נוצרים , מאוריגנס ועד היירונימוס , התריעו נגד תפיסה לוקאלית זו , שהרי האמונה הנוצרית , שלא כיהודית , איננה קשורה בעם מסוים או במקום מסוים ; היא כללית ואוניברסאלית . "" גרגוריוס מניסה , מן המבקרים החריפים ביותר של התופעה , כותב : כאשר זימן האלוהים את המבורכים לרשת מלכות שמיים , לא מנה את ההליכה לירושלים בין המעשים שיוליכו לתכלית זו ... וגם אם בירושלים נמצא החסד האלוהי יותר מאשר במקומות אחרים , הרי שם החטא נוהג ושכיח , ואין זוהמה אנושית אשר לא תיעשה ; רשע , ניאוף , גניבה , עבודת אלילים , כישוף , קנאה , רצח ... מייעץ אני לכם אפוא , אהובים , אחים , כי מתוך גופכם תעלו לרגל אל האדון ולא _מקפדוקיה לפלסטינה . 104 לעניין זה בכללו , ראה : סמפשון , עלייה לרגל , עמ' P . Brown , The Culiof Saints , Chicago ; 40-22 ( עמ' ;( 223 וכן ראה ; היירונימוס , איגרות , 58 ( לפאולינוס 2 , ( לאופי שלבשה ירושלים . , 7 _AT ; 77 _adeuntIerosolyma' ( _PG _, 46 , cols . 1009-1016 ) Gregorius Nyssenus , Epistola , II : 'De iis qui 7 לסוגיה זו : י' פראוור , 'ירושלים בתפיסת הנצרות 1981 105 היירונימוס , איגרות , 109 ( עמ ' 73 _, rr _w _irrwV _pjvs _, _ownvn : _bwnb , _rmn 106 . ( 353-351 במחלות ובאסונות שונים ומשונים . השרידים והמנחות שלוקח עמו עולה הרגל לביתו מביאים עמם לא רק את ניחוחה המיוחד של ירושלים , אלא גם את סגולתה המיוחדת , _n inventiones המפורסמים של המאה הד' והה , ' ובראשם גילוי עצמותיו של סטפאנוס הפרוטומארטיר , שגרר בעקבותיו גילויים דומים של שרידי קדושים אחרים , ובהם גם גיבורים מן המקרא , הגדילו מאוד את מספרן של הרליקוויות ואת השוק לחפצים אלו , והרחיבו את מסלול ביקורו של עולה הרגל . הם הפכו גם עניין לפולמוס בין מלומדים , ומעידים דבריו של היירונימוס : אין אנו מעריצים את שרידיהם ( של הקדושים ) יותר משאנו מעריצים את השמש או הירח , את המלאכים , שרי המלאכים או השרפים . אנו מכבדים אותם לכבודו של זה שהם עדים לאמונתו . אנו מעריצים את האדון באמצעות משרתיו .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר