מסלול המקומות הקדושים בירושלים: המסע מבורדו ותיאודוסיוס

עמוד:405

הפרק הבא מוקדש לקברו של יעקב הקדוש , שהושלך מצריח המקדש ונקבר בהר הזיתים . לדברי תיאודוסיוס , יעקב הקדוש וזכריה הקדוש ושמעון הקדוש נקברו בקבר אחד . קבר זה בנה יעקב הקדוש בעצמו , הניח שם את גופותיהם והורה שאף הוא ייקבר שם עמהם . בעמק יהושפט רואה תיאודוסיוס גם את המקום שבו נמסר ישו , ליד כנסיית מרים , ומערה במקום שבו רחץ את רגלי תלמידיו . יש שם ארבעה מושבים במקום שבו הסב בין השליחים ו'עתה אחדים באדיקותם , בבואם לשם , נוהגים לאכול שם את מזונם , מלבד בשר , ומדליקים מנורות במקום שהאדון בעצמו רחץ את רגלי השליחים . ' ליד המערה — מנזר למאתיים נזירים " . על הר הזיתים מספר תיאודוסיוס בכמה מקומות שונים . תחילה הוא מציין כי זה ההר שממנו עלה ישו השמיימה , ומצויות שם עשרים וארבע כנסיות . במקום אחר הוא מספר כי ליד מקום העלייה השמיימה 'יש מערה הנקראת "מאצי" ( matzi ) שפירושו "של התלמידים , " שם נח האדון בשהייה מנבא בירושלים . ' ושוב במקום אחר הוא מספר על מקום בהר הזיתים ושמו _'אנקונה' , ( Ancona ) שם ' הניח האדון את כתפיו על אבן , ושתי כתפיו טבעו באבן כמו בשעווה רכה . ' כנסייה זו סמוכה לבית פאגי , מקום קברה של תקלה ( Tecia ) הקדושה , 'משם הובא העיר בן האתונות שעליו ישב האדון כאשר נכנס לירושלים דרך שער בנימין . ' בסעיף אחר , לקראת סופו של החיבור , מציין תיאודוסיוס את מקום קבורתו של לזרוס בבית עניה . מתיאורו של תיאודוסיוס ומתיאורים אחרים בני התקופה נראה כי הביקור שבימי הנוסע מבורדו היה עדיין ספונטאני , קיבל בשנים הבאות דפוסים מעוצבים וקבועים . דפוסים אלו נוצרו כתוצאה מן המפגש בין הדימוי והמיתוס של ירושלים , שעולה הרגל הביא עמו בבואו אליה , לבין העיר עצמה : הדגם האידיאי השליט עצמו על הגיאוגראפיה הריאלית . ביטוים הממשי של דפוסים אלו היו המסלולים המסודרים של העלייה לרגל ושל הליטורגיה , וכן התחנות הקבועות והטקסים המיוחדים שנערכו בהן . הביקור הראשון במסלולו של עולה הרגל היה בכנסייה שבנה קונסטנטינוס , שבה קברו של ישו , הגולגותא ומערת הצלבים . מכאן פנה דרומה אל הר ציון והמשיך מזרחה עד לכנסיית סופיה הקדושה . משם הלך צפונה ומזרחה , אל בריכת הצאן ובית מרים , ויצא מן השער המזרחי , הוא שער בנימין . לאחר ביקור בעמק יהושפט ובגת שמנים עלה להר הזיתים וביקר בכנסיות שבשני מורדותיו . מרים מבוססת על הפרוטו אוונגליון של יעקב . ראה : Apocrypha , Philadelphia 1963 , I , pp . 370-388 E . Hennecke & w . Schneemeicher , M ? _w 7 _ewam _* w תיאודוסיוס , . 9 על מסורת יעקב בעמק יהושפט והכנסייה בקבר בית חזיר ראה : Mineur , Jerusalem 1962 Saint Jacques k תיאודוסיוס , . 10 רחיצת רגלי התלמידים ( יוחנן יג ( 20-1 והסעודה ( מתי כו 29-17 ומקבילות , ( המתקשרות מאוחר יותר דר ך קבע להר ציון , נזכרות בתקופה הביזאנטית בגת שמנים . ראה : לימור , הר הזיתים , עמי . 70-69 לגבי מסורות גת שמנים : _n » _DMm שם , עמ' . 70-62 , 40-34 72 תיאודוסיוס , 17 ו . 21 'מאצי' היא ככל הנראה אלאונה — כנסיית התלמידים שבמרומי הר הזיתים . אנקונה והסיפור על טביעות כתפיו של ישו נזכרים רק אצל תיאודוסיוס . על קבר תקלה ראה : לימור , שם , עמ' . 123-122 על בית פאגי במסורת הנוצרית והכנסייה במקום : שם , עמ' . 59-53 , 33-32

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר