אנשי ארמניה ומזרח אסיה הקטנה

עמוד:273

גפן ובהם ציפורים שונות , שהתגלה מצפון לחומת העיר , לא הרחק משער שכם . 69 במקום היתה ללא ספק כנסייה ששימשה את הקהילה הארמנית , וכתובת הפסיפס כוללת נוסחה המוקדשת לישועתם ולזכרם של כל הארמנים , שהאל יודע את שמותיהם . אף על פי שהכנסייה הוקמה מחוץ לחומת העיר , האיזור היה מיושב בצפיפות בתקופה הביזאנטית . באיזור זה , מצפון ל'פסיפס הציפורים , ' נתגלה לאחרונה מנזר גדול ובכנסייתו כתובת נוספת בארמנית בה מציין הכומר אווסטת כי הוא הניח את פסיפס הכנסייה ומבקש שיזכירו את שמו ואת אחיו לוקאס . כמו כן התגלתה כתובת קברו של הנזיר פטרוס מסורק שבארמניה . פסיפסים עם כתובות ארמניות נמצאו גם בהר הזיתים , היום בתחום המנזר הרוסי שבמורדות המזרחיים של הכפר א טור . 70 נראה שהפסיפסים נעשו במאה הה' או הו , ' ואילו הכתובת במנזר הצפוני היא כנראה מן המאה הד . אין לדעת עד כמה השפיע הקרע בין הכנסייה הארמנית , הנוטה למונופיסיטיות , לבין הכנסייה האורתודוקסית בירושלים , על תנועת עולי הרגל ועל התיישבות ארמנים בעיר . עדות למחלוקת זו אנו מוצאים באיגרת ששלח האפיסקופוס הארמני של ירושלים , גרגוריוס ארזרוני , המתפלמס עם האורתודוקסים באשר לתאריך חג המולד . סביר להניח כי היתה למחלוקת השפעה ממתנת על נהירת הארמנים לירושלים . 72 שואת הכיבוש הפרסי בשנת 614 הקהתה מן הסתם את חריפותה של היריבות . חליפת מכתבים בין מודסטוס , משקם כנסיות ירושלים , לבין קומיטאס , הקתוליקוס הארמני , מעידה על קבוצות צליינים ארמניים ( שהביאו עמם ללא ספק סיוע ומנחות , כמקובל ) שקיבלו את עידודו של מודסטוס " . תיאור ארמני קצר של ירושלים , כנראה חלק ממדריך לצליינים , מעיד על התגברותה של תנועת הצליינות ; זמנו של תיאור זה אינו ידוע , אך אין להניח שהוא קודם לכיבוש ירושלים בידי הערבים במאה הד . מעניינת יותר רשימה של שבעים מנזרים וכנסיות שהחזיקו הארמנים בירושלים ובסביבתה , המיוחסת לנזיר בן המאה הד אנסטאס וךדאפט . ייתכן שיש לרשימה זו , המצביעה לכאורה על נכסים שהיו לארמנים במקומות שונים בעיר , תשתית היסטורית ; אך ככלל אין לקבלה כמסמך היסטורי בן הזמן , אלא כיצירה מאוחרת , המעידה על מאוויי נפש או תביעת בעלות על נכסים . מכל מקום , קשה ללמוד ממנה על מצבם הריאלי של נכסי הארמנים בירושלים הביזאנטית . 69 אבי יונה , רצפות פסיפס , מס' , 172 עמ' . 132 70 על השרידים והכתובות במנזר שמצפון ל'פסיפס הצפודים' ראה : ד' עמית וש' וולף , 'החפירות במנזר ארמני קדום בשכונת מורשה בירושלים , ' קדמוניות , 102-101 ( תשנ"ג , ( עמ' ; 56-52 מ"א סטון וד' עמית , 'הכתובות הארמניות החדשות בירושלים , ' קתדרה , , ( 1997 ) 83 עמ' . 44-27 על השרידים הארמניים בהר הזיתים ראה : אבי יונה , שם , עמ' 169-167 ( מס' ;( 120-117 ונסן ואבל , ירושלים החדשה , עמ' ; 922 מיליק , מקומות קודש נוצריים , עמ' Ch . Clermont-Ganneau , Archaeological ; Sib 86 ( 1968 ) , pp . 362-371 ; idem , 'Encore la lettre de tinien sur l'Annonciation et la Noel en 561 ' , AB , , empe M . Van Esbroeck 'La lettre de l' ' reur Jus- 71 Researches in Palestine , I , London 1899 , p . 326 72 442-444 Justinien sa date 560 et non 561 ' , / 15 , 87 ( J 969 ) , pp . אי לינדר , 'קהילות הנוצרים בעיר , ' פראוור , התקופה המוסלמית הקדומה , עמ' , 131-97 ובמיוחד . 130-129 73 סטון ( לעיל , הערה . ( 67 על התכתבות עם הארמנים ראה : trans . F . Macler , Paris 1904 , pp . 70-73 Hisloired'He ' raclius par ' Veveque Sebe ' os , 25 Places in the Seventh Century' , PEFQS (\ _896 ) , R . N . Bain , 'Armenian Description of the Holy 74 pp . 265-292 Critical Examination ' , Le Muse ' on , 82 ( 1969 ) , Monasteries in Seventh Century Jerusalem : A A . Sanjian , 'Anastas Vardapet's List of Armenian 75 pp . 346-349

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר