ירושלים עם הכרתו של קונסטנטינוס בנצרות

עמוד:239

ירושלים עם הכרתו של קונסטנטינוס בנצרות מעטים המקורות , אם יהודיים ואם לא יהודיים , המעלים את מציאותם של יהודים בירושלים בתקופה ארוכה זו . רק בשני פרקי זמן קצרים , בימי יוליאנוס ההלני בשנות השישים למאה הד' ובימי הכיבוש הפרסי בראשית המאה הד , יש לנוכחות היהודית בירושלים משמעות יישובית ופוליטית הן מבחינת העיר עצמה והן מבחינת ההיסטוריה היהודית בכללה . בכל חלקיה האחרים של תקופה זו נאסרה ישיבת יהודים בירושלים , בתוקף צו של הקיסר הדריאנוס לאחר מלחמת בר כוכבא ( לעיל , עמ' . ( 28-26 אפילו ישבו בה יהודים בפרקי זמן שונים , לא היתה לכך משמעות רבה , לא בחיי העיר ולא בחיי העם היהודי . על כל פנים , אין ליישוב יהודי , מלבד בפרקי הזמן שציינו , אלא הדים מעטים בספרות היהודית או הלא יהודית . ירושלים ויישובה נזכרים הרבה בספרות _הלא יהודית , במיוחד בספרות הנוצרית , ואין בה הד לנוכחות יהודית של ממש בעיר , מחוץ לעלייה לרגל . בספרות היהודית של התקופה — במדרש האגדה , בתפילה ובפיוט — נזכרת ירושלים הרבה — אך בבחינת סמל , תקווה , מקום שבו שורה השכינה , עיר שהיתה לבה של היהדות בימי תפארתה של האומה , עיר שאליה פונים המתפללים בשעת תפילתם . ירושלים ניצבה במרכז תודעתם ותקוותם של היהודים , אך לא כעיר שבה ישבו וחיו בהווה . העדויות ההיסטוריות על קשרים במציאות הריאלית נוגעות בעיקר לעלייה לרגל , שלא פסקה כל הימים גם בתקופתנו . האיסור על ישיבת יהודים בירושלים בוודאי לא בטל משנעשתה הנצרות דת רשמית בקיסרות הרומית ומשהחלה הבנייה המסיבית , בעזרת המלכות , של כנסיות נוצריות בארץ ישראל , ובהן כנסיות ממלכתיות מפוארות בירושלים , תוך הדגשת ניצחון הנצרות בארץ והגשמת נבואת ישו על חורבנה של העיר היהודית . האיסור שחקק הקיסר הפגאני הדריאנוס על ישיבת יהודים בירושלים תאם היטב את התפיסה שרווחה לימים בחוגי הכנסייה הנוצרית על חורבנה של 'ירושלים הארצית , ' היא ירושלים היהודית , בעוון תושביה היהודים רוצחי האל ; במקומה באה 'ירושלים החדשה , ' בירתה של 'ממלכה אוניברסאלית . ' אב הכנסיה אוסביוס , בן הדור , אשר נטל כנראה חלק פעיל במפעלי הבנייה של ירושלים הנוצרית , מבטא תפיסה זו במקומות שונים . עדויות נוצריות שונות 1 ראה : א' לינדר , 'השלטון הרומי והיהודים בתקופת קונסטאנטינוס , ' תרביץ , מד ( תשל"ה , ( עמ ' , 143-95 ובמיוחד עמ' ; 141-136 י' _שות ץ , היישוב היהודי ביהודה מלאחר מלחמת בר כוכבא ועד לכיבוש הערבי , ירושלים תשמ"ו , עמ ' 2 . 191-183 אוסביוס , ההוכחה האוונגלית , 18 , VI ועוד . והשווה & _יק תשיעי ירושלים והיהודים מימי קונסטנטינוס ועד הכיבוש המוסלמי שמואל ספראי

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר