יוליאנוס 'הכופר' והריסות בית המקדש

עמוד:211

הקיסרות , אך הוא הוסר עם מותו הבלתי צפוי של קונסטנטיוס בשלהי שנת . 361 יוליאנוס , שנותר עתה שליטה העליון היחיד של הקיסרות , יכול היה לקרוא דרור לרגשות הטינה שהיו עצורים בו נגד הנוצרים ולהגשים את תוכניותיו הכמוסות להשיב את עטרת הפגאניזם ליושנה . יחסו של יוליאנוס אל היהודים היה פועל יוצא מהשקפת עולמו הפגאנית , הניאו אפלטונית , שהיתה אחדותית אך סבלנית בעת ובעונה אחת . אף שהשקפה זו דגלה באל עליון אחד ויחיד , הכירה כאלוהויות אחרות כבהתגלויותיו של אל זה וכמתווכות בינו ובין עולם החומר . באלוהי ישראל ראה יוליאנוס את אחד מהחשובים שבאלים מתווכים ( demiourgoi ) אלו . במסגרת אמונתו תפסה גם הקרבת קורבנות מקום נכבד , שכן נחשבה כאמצעי לחיזוק הקשר בין האדם לאלים . אין תימה , אפוא , שגמר לשקם את בית המקדש , כמקום אשר יוקרבו בו קורבנות לאלוהי היהודים , ואף ניגש להגשמת תוכניתו במהל ך , 363 שנת שלטונו האחרונה . הנוצרים ראו בתוכניותיו אלו , כמובן , מזימה שטנית להפריך את דברי האוונגליונים ולהציג את נבואות ישו כנבואות שווא . ברוח זו מתארים את 'מזימותיו' הסופרים הנוצריים , הן אלה שכתבו סמוך למותו , דוגמת גרגוריוס מנזיאנזוס ואפרים מנציבין " , והן אלה שכתבו בדורות הבאים " . המקורות היהודיים מצדם שומרים בררך כלל על שתיקה באשר לפרשה זו , ושתיקתם עומדת בסתירה גלויה לתיאורי המקורות הנוצריים על ההתלהבות שסחפה את המוני היהודים לשמע כוונותיו של יוליאנוס " . 48 לסקירות _מונוגראפיות על תולדות חייו ושלטונו של יוליאנוס ראה ו , state , London 1978 London 1975 ; G . W . Bowersock , Julian the Apo- R . Browning , The Emperor Julian , 49 על עולמו הרוחני של יוליאנוס ועל הרקע הפילוסופי לרסטוראציה הפגאנית שלו ראה במיוחד : . Intellectual Biography , Oxford 1981 Athanassiadi-Fowden , Julian and Hellenism : An p . על יחסו ליהודים וליהדות במסגרת זו ראה : שם , עמ' , 166- 163 וכן י' גייגר ' , יוליאנוס קיסר ובניין הבית , ' ברס ואחרים , ארץ ישראל , עמ' 50 . 217-208 ראה . אתנסיאדי פאודן , שם , עמ' , 156-155 על השפעותיהם של _הניאו אפלטוניסטים יאמבליכוס ( lamblichos ) וסאלוטיוס ( Salutius ) בתחום זה . 51 ראה בעיקר שטרן , יהודים ויהדות , ב , עמ' , 512-502 לסיכום העדויות וניתוחן . וכן שם , עמ' , 572-513 לריכוז קטעי כתביו של יוליאנוס עצמו המתייחסים ליהודים , ולדברי פרשנות עליהם . . ( cols . 668-669 Gregorius Nazianzenus , Orationes , 5 , 3-4 ( PG , 35 , 52 מקובל להניח שפתיחתו של התיאור המובא על ידי גרגוריוס מנזיאנזוס מצטטת איגרת של יוליאנוס אל היהודים ( ראה , למשל : שטרן , שם , מס' , 486 c עמ' . ( 569-560 אך ייתכן שדברי גרגוריוס מבוססים בחלקם גם על דברים שכתב יוליאנוס בהזדמנויות שונות , ונראה שאין בנוסח המדויק של דברי גרגוריוס אחיזה של ממש לטענה כי הוא מוסר במדויק את תוכנה של איגרת אחת מסוימת של הקיסר . לתרגום מלא של תיאור גרגוריוס לעברית ראה : רובין , ירושלים בתקופה הביזאנטית , עמ' . 39 עמדה זהירה באשר לייחוס הדברים ליוליאנוס עצמו נוקט . ed . J . Bidez , I , 2 partie _, Paris 1924 , p . 129 L'Empereur Julien _, Oeuvres completes , כאשר לאפרים מנציבין ראה : 18-23 ; E . Beck ( ed . ) , Des heiligen Ephraem des Contra _lulianum , 4 , 1957 , vol . 78 , pp . 89-90 ( CSCO ) , 174- 175 : Scriptores Syri , 78-79 ) , Louvain Syrers Hymnen de Paradiso und contra Iulianum , ( הטקסט הסורי _cmiri ) pp . 84-85 vol . 79 , . ( לגרמנית ) י תרגום לאנגלית ודברי פרשנות ראה : S . N . C . Lieu , The Emperor Julian : 125 , cf . pp . 133-134 Panegyricand Polemic , Liverpool 1985 , pp . 123- כך , למשל : רופינוס , 40-38 , ( 10 ) 1 , he ( עמ' ;( 998-997 סוקראטס 20 . 3 , // £ , ( עמודות ( 432-428 י סוזומנוס 22 . 5 , he , ( עמ' , ( 232-229 תיאודורטוס , 20 . 3 , HE ( עמ' . ( 220-198 על עמדתו החריגה של ר' אחא ראה : שטרן , יהודים ויהדות , עמ' . 511 מן הראוי לציין כי בהסתייגות מצד היהודים לנוכח יוזמתו של יוליאנוס מודה גם יוהאנס

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר